Taula rodona:
DONES, GÈNERE(S) I FOTOGRAFIA(S)

Dimecres 6 de març de 2019, de 16 a 20 h.

IEFC – Aula Steichen

PARTICIPANTS:

Noelia Pérez. Historiadora i artista visual

Laia Foix. Documentalista especialitzada en gestió de patrimoni fotogràfic.

María de los Santos García Felguera. Historiadora i professora

ADREÇA

IEFC: C/ Comte d’Urgell, 187 (Recinte de l’Escola Industrial). Barcelona

El dimecres 6 de març, l’IEFC es suma als actes del Dia Internacional de les Dones (8 de març) amb una taula rodona oberta al debat que es centra en la reparació de la memòria històrica de les dones fotògrafes.

Sota el títol Dones, Gènere(s) i Fotografia(s), la taula rodona compta amb la presència de:

  • María de los Santos García Felguera, historiadora i professora.
  • Laia Foix, documentalista especialitzada en la gestió del patrimoni fotogràfic.
  • Noelia Pérez, historiadora i artista visual.

La taula rodona s’inscriu en l’articulació de noves històries entorn a tots aquells/es exclosos de la història de la fotografia oficial: discriminats pel seu gènere, la seva raça, la seva orientació sexual, orígens geogràfics. Ens centrarem en el cas de les dones fotògrafes, invisibilitzades darrera de la càmera i sobre-visibilitzades davant com a objectes des de mirades androcèntriques.

Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya (Sala Steichen)

Data: Dimecres 6 de març de 2019, de 16 a 20 h.
Adreça: C/ Comte d’Urgell, 187 (Recinte Escola Industrial). Barcelona
Telèfon: 934 941 127

Col. Thomas / IEFC
Col. Thomas / IEFC

Ponències:

Investigació i difusió: La visibilització de les dones fotògrafes

Ponent: María de los Santos García Felguera

Una de les raons per les quals algunes persones pensen que no va haver-hi dones a l’àmbit de la fotografia, tant professional com d’aficionades, és la manca de difusió de la informació. Per això un camí per fer-les visibles té a veure d’una banda amb la recerca -arxius, biblioteques, col·leccions i fons fotogràfics ens permeten conèixer aquestes dones, les seves activitats i les seves biografies-, i d’altra banda amb la difusió -articles, llibres, comunicacions i cursos universitaris als quals transferir a la societat aquest coneixement-.

Doblement invisibilitzades: La dona a les col·leccions de l’Arxiu Històric Fotogràfic de l’IEFC

Ponent: Laia Foix

Les dones davant i darrere de la càmera, subjecte i objecte de la fotografia. De quina forma describim els nostres fons fotogràfics en relació al gènere? Són els descriptors que utilitzem prou adequats per entendre la diferència sexual històricament construïda? Una revisió i reflexió sobre visibilització i ocultació de la dona a l’arxiu. Intentarem dialogar amb i a partir de les imatges de l’Arxiu Històric Fotogràfic de l’IEFC al voltant d’aquestes qüestions.

Cruïlles i d’altres inapropiables: Diferència sexual, dones i feminismes en la història de la fotografia

Ponent: Noelia Pérez

Com pot abordar-se el passat de les dones, dels feminismes i de les relacions de gènere en la història de la fotografia des del present? Amb quines eines ens expliquem per esbrossar aquestes problemàtiques? De quina manera podem posar-les en funcionament? Com s’han articulat històricament els discursos sobre la diferència sexual (gènere) dins de la història de la fotografia? Quines diferències hi ha entre història del feminisme i la fotografia, feminisme a través de la història de la fotografia, història de les relacions de gènere en la fotografia, història de les dones fotògrafes, història sobre les dones fotògrafes i històries amb les dones fotògrafes?


Ponents:

Noelia Pérez

És historiadora i artista visual. Les seves investigacions es centren en la historiografia en relació a les interseccions entre raça, gènere o classe i la fotografia.

Laia Foix

És documentalista especialitzada en la gestió de patrimoni fotogràfic. Combina la gestió amb la investigació i la docència entorn la fotografia patrimonial i les eines documentals i arxivístiques per fer-la visible i accessible.

María de los Santos García Felguera

És historiadora i professora. Una part de la seva investigació es dedica a les dones que van treballar a la fotografia al segle XIX, tant com a professionals com a aficionades.