Saltar contingut
IEFC

    Català/Español

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube
  • Vimeo
  • In
  • Institut
    • Columna
      • Instal·lacions
      • Equip humà
      • Situació i Contacte
  • Escola
    • Columna
      • Graduat en fotografia
      • Cursos d’especialització
      • Postgraus de Fotografia
      • Cursos Online
    • Columna
      • Cursos d’Iniciació
      • Tallers de cap de setmana
      • Cursos per a Joves
      • Cursos d’Estiu
    • Separador
    • Columna
      • Equip Docent
      • Instal·lacions
      • Promoció de l’alumnat
      • Vivim la fotografia
    • Columna
      • Borsa de treball
      • Campus Virtual
      • Carnet IEFC
      • Fotografies d’alumnes
  • Documentació
    • Columna
      • Arxiu històric fotogràfic
      • Biblioteca
      • Fototeca
      • Col·lecció Miquel Galmes
    • Columna
      • Recerca
      • Divulgació
      • Formació
  • Activitats culturals
    • Columna
      • Exposicions fotogràfiques
      • Jornades de fotografia
      • Promoció cultural
    • columna
      • Activitats per a escoles i entitats
      • Lloguer d’exposicions
      • Cursos a mida
  • Notícies
  • Agenda
  • Campus Virtual
Foto: Gema Galan BuenoFoto: Gema Galan Bueno
Foto: Gema Galan Bueno
Antropologia Visual
Impartit per:Noelia Pérez
Antropologia Visual
Impartit per: Noelia Pérez

INFORMACIÓ PRÀCTICA

DURADA

24 hores (8 sessions de 3 hores)

DATES

Gener - Març 2021

HORARI

Dimarts de 16 a 19 h

PREU

390 €

DESCOMPTES

Estudiants IEFC / Afiliats UPIFC / Associats AFPE: 355 €

El viatge pel món és un peregrinar d'una província a una altra, i cadascuna d'elles és una estrella solitària que brilla només per a si mateixa. Per a la majoria de la gent que viu allà, el món real s'acaba en el llindar de casa seva, en el límit del seu llogaret o, a tot estirar, a la frontera de la seva vall. El món situat més enllà no és real ni important, ni tan sols necessari, mentre que el que es té a mà, el que s'abasta amb la vista, augmenta davant els nostres ulls fins a aconseguir la grandària d'un cosmos tan immens que ens impedeix veure tota la resta. Ocorre sovint que l'habitant del lloc i el que arriba des de lluny tenen grans dificultats a l'hora de trobar un llenguatge comú, perquè cadascun d'ells se serveix d'una òptica diferent per a mirar el mateix paisatge. El visitant usa un gran angular, que li dóna una imatge allunyada i reduïda, i, en contrapartida, una llarga línia d'horitzó; en tant que l'interlocutor local sempre ha usat un teleobjectiu o fins i tot un telescopi, que augmenta fins al detall el més insignificant. (Ryszard Kapuściński a Ébano)

Inscripció

  • Escola
  • >
  • Cursos d'especialització
  • >
  • Antropologia Visual

  • Descripció
  • Docència
  • Continguts
  • Metodologia
  • Informació pràctica
  • Descripció
  • Dirigit a

    Fotògrafs/as, llicenciats/as, i estudiants de fotografia, art, història, i ciències socials, o qualsevol persona interessada en les relacions de la imatge documental amb l’antropologia visual i l’etnografia.

    Objectius

    Antropologia i fotografia formen un inseparable binomi lligat des dels seus orígens  a l’expansió imperialista d’Occident.  Tant la fotografia com l’antropologia com a ciència reconeguda van néixer a mitjan segle XIX, sent ja habitual la seva utilització com a eina metodològica de l’alteritat. És a partir de la primera meitat del segle XX quan l’interès de els/es antropòlegs/es va fer emergir els museus etnogràfics, així com departaments especialitzats en el tractament d’imatges i fotografies, que aniran adquirint el seu caràcter antropològic. En el curs ens aproximarem als orígens històrics de totes dues disciplines per a situar un mapa que arriba als nostres dies.

    Les classes estan pensades per a dotar-nos d’eines i així entendre la pràctica de la fotografia documental dins de l’antropologia   visual, l’etnografia i els estudis culturals, un camp d’estudi que inclou una combinació d’estudis culturals, història de l’art, teoria crítica o filosofia, centrant-se en els aspectes de la cultura que es basen en documents visuals.

    El curs té per objectiu aprendre a analitzar la relació entre imatge i cultura, partint que en tota representació visual es produeix una trobada entre el representat (la imatge com a objecte), qui ho representa (qui produeix la imatge amb el seu bagatge cultural), on i com es representa i l’espectador/a en el seu context. D’aquesta manera, tota producció visual és antropològica, ja que exposa la cultura del productor/a visual, i en el mateix temps descriu visualment la cultura del /a representat/a.

    En el curs comprendrem la imatge com un mitjà igualment complex, aprendrem mètodes per a analitzar els diferents productes visuals i així poder crear noves narratives i projectes fotogràfics que puguin oferir una mirada alternativa enfront de les múltiples imatges hegemòniques que ens trobem quotidianament.

    El gènere des de la interseccionalitat –  els seus enllaços amb altres fonts d’opressió com la raça o la classe – serveixen en aquest curs com a categoria d’anàlisi de la construcció, la desconstrucció i la reconstrucció de les identitats fixades per les pràctiques visuals de la fotografia documental.

    En el curs ens acostarem a l’antropologia i l’etnografia visual per a entendre què vol dir fer audiovisuals antropològics o fotografia antropològica, com s’aconsegueix que una imatge pugui ser etiquetada d’antropològica o què vol dir generar un coneixement antropològic.

    Llegir més
  • Docència
  • Continguts
  • Metodologia
  • Informació pràctica

Dirigit a

Fotògrafs/as, llicenciats/as, i estudiants de fotografia, art, història, i ciències socials, o qualsevol persona interessada en les relacions de la imatge documental amb l’antropologia visual i l’etnografia.

Objectius

Antropologia i fotografia formen un inseparable binomi lligat des dels seus orígens  a l’expansió imperialista d’Occident.  Tant la fotografia com l’antropologia com a ciència reconeguda van néixer a mitjan segle XIX, sent ja habitual la seva utilització com a eina metodològica de l’alteritat. És a partir de la primera meitat del segle XX quan l’interès de els/es antropòlegs/es va fer emergir els museus etnogràfics, així com departaments especialitzats en el tractament d’imatges i fotografies, que aniran adquirint el seu caràcter antropològic. En el curs ens aproximarem als orígens històrics de totes dues disciplines per a situar un mapa que arriba als nostres dies.

Les classes estan pensades per a dotar-nos d’eines i així entendre la pràctica de la fotografia documental dins de l’antropologia   visual, l’etnografia i els estudis culturals, un camp d’estudi que inclou una combinació d’estudis culturals, història de l’art, teoria crítica o filosofia, centrant-se en els aspectes de la cultura que es basen en documents visuals.

El curs té per objectiu aprendre a analitzar la relació entre imatge i cultura, partint que en tota representació visual es produeix una trobada entre el representat (la imatge com a objecte), qui ho representa (qui produeix la imatge amb el seu bagatge cultural), on i com es representa i l’espectador/a en el seu context. D’aquesta manera, tota producció visual és antropològica, ja que exposa la cultura del productor/a visual, i en el mateix temps descriu visualment la cultura del /a representat/a.

En el curs comprendrem la imatge com un mitjà igualment complex, aprendrem mètodes per a analitzar els diferents productes visuals i així poder crear noves narratives i projectes fotogràfics que puguin oferir una mirada alternativa enfront de les múltiples imatges hegemòniques que ens trobem quotidianament.

El gènere des de la interseccionalitat –  els seus enllaços amb altres fonts d’opressió com la raça o la classe – serveixen en aquest curs com a categoria d’anàlisi de la construcció, la desconstrucció i la reconstrucció de les identitats fixades per les pràctiques visuals de la fotografia documental.

En el curs ens acostarem a l’antropologia i l’etnografia visual per a entendre què vol dir fer audiovisuals antropològics o fotografia antropològica, com s’aconsegueix que una imatge pugui ser etiquetada d’antropològica o què vol dir generar un coneixement antropològic.

Llegir més

Noelia Pérez

(Granollers, 1976)

Estudia primer cicle de Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona i es llicencia en Història per la mateixa universitat. Desenvolupa el programa de doctorat en Història Contemporània i Gènere en la Universitat de Barcelona. Realitza els seus estudis de fotografia i arts visuals entre l’Escola Massana de Barcelona i l’IEFC, i obté el Màster de Periodisme Visual a l’escola Blankpaper de Madrid.

Treballa en l’equip de la Dra. Cristina Borderías a la Universitat de Barcelona formant part del grup de recerca consolidat de la Generalitat de Catalunya Treball, Institucions i Gènere dins de l’Asociación Española de la Investigación de Historia de las Mujeres. A Reuters & Dowjones s’especialitza en edició de continguts informatius online per a Europa i des de l’any 2007 és fotògrafa, investigadora i documentalista freelance.

Les seves activitats professionals es centren en l’antropologia i etnografia visual, la fotografia documental, la gestió i organització de fons fotogràfics, la docència, la recerca visual així com la producció de la seva obra personal on ha exposat i publicat diversos llibres i articles així com comissariat i participat en diferents exposicions individuals i col·lectives.

Actualment està treballant en diferents peces d’etnografia visual així com realitzant una tasca d’escriptora en relació a diferents procesos d’investigació.

Llegir més
  • La imatge com a objecte d’estudi en les ciències socials. Les dades visuals a la investigació qualitativa.
  • Antropologia, etnografia i fotografia: històries i definicions possibles.
  • Metodologies: treball de camp, observació participant, auto-observacions, debat emic / etic, monografia etnogràfica, realisme etnogràfic.
  • Qüestions ontològiques entorn a l´antropologia, etnografia i fotografia.
  • Mapa crític de fonts, bibliografies, arxius i museus dintre i fora de l´estat espanyol.
  • La imatge documental en relació al colonialisme visual des del segle XVII fins a l’actualitat: mapes, fotografies, publicitat, arxius, postals, zoològics humans i cinema.
  • Mirada voyeur, mirada androcèntrica , practiques de “pornomisèria” i la mirada turística com a formes de neo-colonialisme visual.
  • Fora de camp visual i les polítiques de la mirada: observador/a, visió, representació, subjectivitat, espectador, règim escòpic, ocularcentrisme, mirada, repertori visual, visualitats.
  • Problematitzant el museu i l´arxiu visual antropològic. La fotografia i la escriptura documental als arxius institucionalitzats. Poder, arxiu i coneixement.
  • L’etnografia com a pràctica de producció d’arxiu.
  • Què és això de l’antropologia feminista crítica i interseccional?
  • Antifotoperiodisme  i altres pràctiques fotogràfiques crítiques a la colonització visual.
  • Aproximació crítica a la iconografia  fotogràfica colonial espanyola. El cas del Marroc i Guinea.
  • Metodologies d’investigació qualitativa amb imatges: De l’Art Based Research a l’autoetnografia visual.
  • Antropologia visual  i les teories decolonials.
  • L’ús de la càmera en antropologia o la fotografia com a eina antropològica.
Llegir més

Metodologia

A través de blocs temàtics, el curs s’estructura en una part teòrica i una altra pràctica. Durant la primera part de cada sessió presentarem un tema que estructurarem a partir d’una bibliografia, un visionat de diferents treballs i produccions visuals. Per mitjà de la tècnica de les tertúlies dialògiques obrirem un espai a la participació i a la reflexió la base de la qual serà el visionat de diferents imatges fotogràfiques que poden respondre a cada  temàtica en concret. Durant la  segona part de la classe s’acompanyarà a l’alumne en les diferents fases del desenvolupament d’un projecte personal d’exploració antropològica-etnogràfica amb els temes relacionats en el curs.

Cada tema va acompanyat d’uns materials que es facilitaran als alumnes, una bibliografia específica i general així com una filmografia i d’altres recursos. Tot i que gran part de la bibliografia està en anglès i francès, els alumnes disposaran d’una bibliografia traduïda al català/castellà així com les fonts originals per si es volen consultar als idiomes originaris.


Bibliografia orientativa

Ardevol, Elisenda. La mirada antropológica o la antropología de la mirada. Tesis Doctoral, Universidad Autònoma de Barcelona, 1994.

Bankus, Mark; Morphy, Howard (Eds.) Rethinking Visual Anthropology. Yale University Press, 1997.

Belting, Hans. La imagen y sus historias. Ensayos. Universidad Iberoamericana, México, 2011.

Brea, Jos. Luis (Ed.), Estudios visuales. Akal, Madrid, 2005.

Collier John Jr. 1975. Photography and Visual Anthropology, Principles of Visual Anthropology. Hockings, P. ed. Mouton Publisher, The Hague.

Collier M. 1986. Visual Anthropology: Photography as a Research Method. Holt, Rinehart & Winston, New York.

Geertz, Clifford. El antropólogo como autor.  Paidós, Barcelona, 1987.

Derrida, Jacques, Escritura, signo y juego en el discurso de las ciencias humanas, La escritura y la diferencia. Anthropos, Barcelona, 1978.

Didi-Huberman. Cuando las imágenes tocan lo real. 2010.

El Guindi, Fadwa. Visual Anthropology. Essential method and theory. Altamira Press, California, 2004.

Farocki, Harum. Desconfiar de las imágenes. Buenos Aires, Caja Negra, 2013.

Godoy Vega, Francisco, La exposición como recolonización. Fundación Academia Europea e Iberoamericana de Yuste, 2018.

Grau Rebollo, Jorge. Antropología, cine y refracción. Revista Gazeta de Antropología, n. 21.

Gruzinski, Serge. La guerra de las imágenes. De Cristóbal Colon a Blade Runner (1492-2019). FCE, Mexico, 1994.

Grimshaw, Anna. The Ethnographer’s Eye: Ways of Seeing in Anthropology. Cambridge University Press, Cambridge, 2001.

Maquet, Jacques. The Aesthetic Experience: An Anthropologist Looks at the Visual Arts. Yale University Press, 1987.

Mitchell, WJT. Teoria de la imagen. Ensayos sobre representación verbal y visual. Akal, 2009.

Pink, Sara. The future of visual Anthropology. 2010.

Tylor, Lucien; Barbash, Ilisa. Cross Cultural filmmaking. University of California Press, 1997.

Llegir més
    close

    Antropologia Visual

     
    Informació pràctica
    • Durada: 24 hores (8 sessions de 3 hores)
    • Dates: Gener a Març de 2021
    • Inici: 19 de Gener de 2021
    • Horari: Dimarts de 16 a 19 h
    • Preu: 390 € (Preu Estudiants IEFC // Afiliats UPIFC // Associats AFPE: 355 €)

    * En cas de no assolir el nombre mínim d’inscripcions, s’anul·la el curs i es retornen els diners.


    Requisits d’accés

    Abans de matricular-se, els nous alumnes, han d’enviar a l’adreça especialitzacio@iefc.cat el que es detalla a continuació:

    • C.V. complet
    • Breu text de motivació

    Un cop acceptats es pot tramitar la matrícula.

    Per qualsevol dubte previ, contacteu amb Joan Ribó (coordinador de cursos d’especialització): jribof@iefc.cat

    Llegir més

    Inscripció

    Postgrau en fotografia de creació i reflexió

    120 hores + Projecte

    Mesures COVID

    Demana informació

    Vull rebre informació sobre activitats culturals, oferta formativa i altres informacions destacades de l’IEFC
    He llegit i accepto la política de protecció de dades
    Enviant dades... S'han enviat les dades amb èxit. Li respondrem tan aviat com sigui possible. Gràcies per contactar amb nosaltres! No s'ha pogut enviar les dades.

    També pot trucar al telèfon:

    93 494 11 27
    689 889 369
    Ens trobaràs a:

    C/ Comte d’Urgell, 187
    08036 Barcelona
    (Recinte Escola Industrial)
    Metro: Hospital Clínic (Línia 5)
    Tren: Estació de Sants

    Compartir

    • Compartir
    • Tweet
    • Enviar
    • Imprimir
    Instal·lacions
    Equip docent
    Borsa de treball
    Promoció d'alumnes
    Continguts relacionats
    Paca. Una vida pensando en qué hacer de comer. Recetario visual de comidas manchegas
    Conferències

    Paca. Una vida pensando en qué hacer de comer. Recetario visual de comidas manchegas

    Drag is Burning. Foto: Julieta Feroz
    Alumni

    Julieta Feroz, ex-alumna de l’IEFC, exposa Drag is Burning

    IEFC

    C/ Comte d'Urgell, 187

    08036 Barcelona

    Tel. 93 494 11 27

    Tel. 93 494 11 27

    WhatsApp. 689 889 369

    WhatsApp. 689 889 369

    info@iefc.cat

    Institut

    Instal·lacions

    Equip humà

    Situació i Contacte

    Escola

    Graduat en Fotografia

    Cursos d'Especialització

    Postgraus de Fotografia

    Cursos Online

    Cursos d’Iniciació

    Tallers de cap de setmana

    Cursos per a Joves

    Cursos d'Estiu

    English courses

    Equip docent

    Instal·lacions

    Promoció de l’alumnat

    Borsa de treball

    Fotografies d'alumnes

    Vivim la fotografia

    Campus Virtual

    Documentació

    Arxiu històric fotogràfic

    Biblioteca

    Fototeca

    Recerca

    Divulgació

    Formació

    Col·lecció Miquel Galmes

    Activitats culturals

    Exposicions fotogràfiques

    Jornades de fotografia

    Promoció cultural

    Activitats per a escoles i entitats

    Lloguer d’exposicions

    Cursos a mida

    2021© Institut d'Estudis Fotogràfics
    de Catalunya.
    Avís legal | Política de cookies

    Utilitzem cookies per personalitzar la teva experiència. Si segueixes navegant estaràs acceptant el seu ús. Més informació.