Dirigit a:
A estudiants, fotògrafs, professionals d’arxius i museus i, en general, a aquelles persones interessades en processos fotogràfics històrics. Recomanable tenir coneixements bàsics de laboratori fotogràfic.
Introducció:
El bromoli és un procés fotogràfic basat en una impressió de gelatina i bromur o cloro bromur de plata que és químicament tractada amb una solució que conté una sal dicromatada, de manera que la gelatina de l’emulsió s’endureix proporcionalment a la quantitat de plata present. Com a resultat, s’obté una matriu de gelatina a partir de la qual es formarà una nova imatge de tinta grassa, seguint el principi litogràfic que l’aigua repela l’oli.
El bromoli es pot concebre com a obra final o, si l’autor/a ho desitja, es pot anar un pas més enllà i transferir la imatge de tinta grassa sobre un nou suport de paper mitjançant un tòrcul de gravat, obtenint com a resultat final la variant coneguda com a bromoli transportat.
El procés al bromoli, perfeccionat per C. Wellbourne Piper el 1907, és una variant del procés a l’oli de Rawlins. L’avantatge principal del bromoli respecte el procés a l’oli és que permet partir d’una imatge obtinguda per ampliació en un paper de gelatina i plata, de manera que es poden aconseguir impressions al bromoli de diferents formats, independentment de la mida del negatiu. D’altra banda, la formació d’una nova imatge de tinta grassa permet una gran llibertat de manipulació de la imatge final.
Gràcies a les precioses imatges impressionistes de tinta que produeix, la tècnica del bromoli i el bromoli transportat fou especialment popular durant la primera meitat del segle XX entre els fotògrafs pictorialistes, els quals es servien de processos nobles (goma bicromatada, bromoli, carbó, etc.) per reivindicar el valor de la fotografia com una art més.
A part de la complexitat tècnica del procés, actualment la producció de bromolis i bromolis transportats s’ha convertit en tot un repte degut a què els papers i materials especials per a bromoli van deixar de fabricar-se i comercialitzar-se a partir de la dècada de 1960 aproximadament. Els/les assistents al taller aprendran alternatives basades en els materials disponibles actualment per a la elaboració d’impressions als bromoli i al bromoli transportat.
Raquel Freixas Jambert
Graduada en Conservació-Restauració de Béns Culturals (Universitat de Barcelona, 2016) i màster en Direcció de Projectes de Conservació-Restauració (Universitat de Barcelona, 2018). És Premi Extraordinari de grau (2016) i màster (2018).
Actualment treballa com a Investigadora i Docent Predoctoral (UB) en l’àrea de conservació-restauració de patrimoni gràfic i forma part del grup de Recerca Conservació i Restauració del Patrimoni. Els seus interessos científics i línies de recerca es centren en la caracterització de materials fotogràfics i la conservació de processos fotogràfics històrics.
El 2017-2018 realitza una estada a l’Arquivo Municipal de Lisboa – Fotográfico, Lisboa (Portugal), que la introdueix professionalment en la conservació-restauració de material fotogràfic.
Al llarg de la seva carrera investigadora ha gaudit de diverses beques i ajuts que li han permès introduir-se en el món de la investigació científica i formar-se professionalment com a conservadora-restauradora de documents gràfics i fotografia.
Consta d’experiència prèvia en l’àrea educativa i cultural i part de la seva activitat acadèmica es centra en la docència universitària.
Massimo Cova
Doctor en Belles Arts (Barcelona 2016), Arquitecte (Venècia 1986), llicenciat en Belles Arts (Barcelona 2006) i diplomat en postgrau en Arquitectura (Barcelona 1995). És Premi Extraordinari de Llicenciatura i Premi Nacional de Fi de Carrera.
Ha realitzat diverses exposicions personals i col·lectives de pintura, dibuix i fotografia. És autor de ponències a congressos internacionals, de nombrosos assajos d’art contemporani, de dos llibres fotogràfics, a més de diversos assajos d’història de la fotografia durant els tres anys de col·laboració amb el MNAF (Museu Nacional Alinari de Fotografia) de Florència. Il·lustrador de la sèrie de TV3 Històries de Catalunya i col·laborador del programa Fotografies.
Com arquitecte ha treballat 15 anys a Catalunya amb obres públiques i privades i actualment és professor de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona (UB) i professor col·laborador de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).
Introducció
1) Presentació dels docents i context del taller.
2) Introducció teòrica sobre la tècnica del bromoli i el bromoli transportat i context històric.
3) Presentació de l’espai de treball, repartiment de materials i eines i explicació del desenvolupament pràctic del taller.
Part pràctica
1) Obtenció de la còpia al bromur (en principi, es duran prèviament revelades)
1) Procés de blanquejat
2) Esbandit de la còpia blanquejada en aigua corrent
3) Fixat de la còpia blanquejada
4) Rentat final en aigua i assecat.
5) Bany d’hidratació
6) Procés d’entintat
7) Retoc* – obtenció d’un bromoli
8) Transport de la imatge amb tòrcul de gravat – obtenció d’un bromoli transportat
9) Retoc*
*el retoc es pot fer tant a la imatge al bromoli com del bromoli transportat, o en ambdós casos si es desitja.

Bromoli transportat
- Durada: 11 hores
- Lloc: Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya (IEFC)
- Data: Divendres 27 de maig, de 16:00 a 20:00h i dissabte 28 de maig, de 10:00h a 18:30h (amb pausa de 14:00 a 15:30h per dinar).
- Grups reduïts: màxim 10 alumnes per grup (mínim 5 alumnes per a la realització del taller).
- Preu: 350 € (tot el material inclòs)
- (Alumnes de l’IEFC / Afiliats UPIFC / Associats AFPE: 315€ de descompte)
Compartir