Dirigit a
Persones que vulguin experimentar sobre diferents llenguatges audiovisuals, transitant des dels treballs clàssics, com el curtmetratge, fins al vídeo-art, diari personal filmat, vídeo-poesia, l’autorretrat videogràfic, instal·lacions fílmiques, etc.
Objectius
L’objectiu principal és aprofundir en la utilització de les eines i els recursos audiovisuals. Treballem aquests recursos tant des d’una vessant analítica, revisant diferents peces de creadors audiovisuals clàssics i actuals, com des de una perspectiva tècnica, mitjançant pràctiques de muntatge, so i imatge.
Es proposa als alumnes l’elaboració d’una peça audiovisual personal on explorin el seu propi llenguatge. Partim de la proposta que realitza l’alumne, que es pot inscriure en qualsevol de les temàtiques tractades al curs o una altra de lliure elecció. Els treballs realitzats es presenten a la sessió de projecció de clausura del curs a l’IEFC.
Experimentar amb les possibilitats del material analògic, realitzant pràctiques d’exposició i revelat de pel·lícula Súper-8 (negatiu blanc i negre) així com diferents possibilitats de manipulació, tant sobre la pròpia pel·lícula (ratllar, pintar el negatiu…) com al mitjà digital posteriorment a la seva digitalització. També s’exploren les possibilitats del vídeo analògic, treballant amb càmeres de vídeo 8 o Hi8 i el seu procés d’ingesta digital mitjançant capturadora de vídeo analògic.
Elisabet Prandi
(Barcelona 1964) Va estudiar fotografia a l’IEFC (1982-1986) i després va estudiar fotografia cinematogràfica a la FEMIS (École Nationale Supérieure des Métiers de l’Image et du Son. Paris, 1987-1992. Numero 1 a les proves d’accés).
Com a realitzadora ha dirigit diversos documentals d’encàrrec per a diferents programes de Televisió Espanyola: Documentos TV, Línia 900, Gran angular.
També realitza documentals, videodanses i treballs visuals de producció pròpia que han estat comprats i emesos per diferents televisions i que s’han presentat en festivals nacionals i internacionals.
La seva obra més personal també s’ha mostrat en diferents museus: Museu d’Art Modern de Perth, Musée des Moulages (Lyon), Museu Dali (Florida), etc.
Com a directora de fotografia, des de 1992 ha col·laborat amb artistes visuals com Jesús Ramos i Mabel Palacín, i ha treballat per a diferents realizadors: Romà Guardiet, Marta Balletbó-Coll, Joan Marimón, Mathilde Mignon, Hélène Angel, Pere Portabella, etc.
Com a docent, imparteix seminaris sobre il·luminació i tècnica cinematogràfica a diverses escoles i universitats d’Espanya i França: Universitat Louis Lumière (Université Lyon2), Universitat Pompeu Fabra, CECC, Bande à Part, SAES, Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison, EIFC, TV3, TV2, … Col·labora amb el projecte Cinema en curs organitzat per la Cinémathèque Française i coordinat per Alain Bergala.
Va coordinar durant 3 anys (1993-1996) el Curs Superior de Tècniques cinematogràfiques para el Centre Calassanç que va culminar en la creació de l’Escola Superior de Cinema de Catalunya (ESCAC).
Es membre de DONES VISUALS, CIMA (Asociación de mujeres Cineastas y Medios Audiovisuales), EWA (European Women’s audiovisual network) i de l’Acadèmia de cinema català.
Joana Matallana
Llicenciada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona. Realitza el Curs General de Fotografia a l’IEFC. Estudia el Curs d’especialització en técniques digitals d’edició no linial on-line i composició multicapa amb Avid Nitris a l’IDEP. L’any 2012 participa a la Cátedra Antonio López a Albacete.
Des de l’any 1996, la seva trajectòria professional es vincula a la labor docent a l’IEFC. És professora de les assignatures de Laboratori Digital i Edició Multimèdia i coordinadora de 2n i 3r curs del Graduat en fotografia.
Ha exposat la seva obra a diverses ciutats com Barcelona, València, San Juan de Puerto Rico (Puerto Rico), Villeneuve de la Rivière (França) i San Marino. La seva obra personal es focalitza dins l’àmbit fotogràfic així com del dibuix i la il·lustració. La seva darrera exposició titulada Pensonàbulos s’ha realitzat a la Galeria Visions de Barcelona l’any 2018. El seu curtmetratge experimental Retractus ha participat a les Jornades Dones i creativitat 2020, dins la Mostra d’obres audiovisuals Creativitat i diversitat, sumant mirades del centre Arts Santa Mònica.
Professorat col·laborador:
Adriana Vila Guevara
Cineasta i antropòloga dedicada a la creació documental, l’estudi etnogràfic reflexiu i l’experimentació fílmica en diferents formats.
Doctora en Antropologia per la Universitat de Barcelona, amb una tesi sobre autoria, construcció biogràfica, imaginaris i representació en la construcció d’un retrat fílmic.
És professora de cinema documental i experimental a l’Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC) i cofundadora del laboratori de cinema analògic i independent Crater-Lab, on combina la seva feina de curadoria, docència i creació de cinema experimental.
Ha projectat la seva obra en nombrosos festivals i espais d’art al món, entre els quals figuren el FID Marseille, el Margaret Mead Film Festival, la Microscope Gallery, el Museu d’Art Modern de Bahía, el Museu de Belles Arts de Caracas, el Oberhausen IFF, l’Edinburgh International Film Festival i el IFFR Rotterdam Film Festival, entre d’altres.
Lis Costa
Professora de la Universitat de Barcelona, imparteix docència als graus de Comunicació Audiovisual i d’Educació. És especialista en videocreació i poesia experimental, temes sobre els quals imparteix cursos, programa actuacions i comissaria exposicions. Ha publicat nombrosos articles i material audiovisual i és membre del grup de recerca de la UB POCIÓ. Poesia i Educació.
El 1991 funda Habitual Video Team amb Josep M. Jordana, amb qui organitza des del 2000 el cicle / festival de vídeo d’autor FLUX i des del 2014, el festival INFLUX d’arts escèniques audiovisuals a Barcelona. Dirigeix l’arxiu videogràfic on line SUMMA, format per més de mil gravacions videogràfiques d’actuacions en directe de música i poesia experimentals, arts escèniques i visuals que han tingut lloc a Barcelona des de 1990 fins a l’actualitat.
- Anàlisi d’autors que han utilitzat l’audiovisual com a espai de creació, visionant diferents tècniques de creació audiovisual: projeccions, intervenció sobre pel·lícula, vídeo-instal·lacions, vídeo-dansa, etc.
- Estratègies d’utilització de la llum i la càmera com a eines bàsiques del registre de la imatge creativa.
- Anàlisi de les estructures de muntatge que construeixen el missatge audiovisual.
- Estudi del paper artístic del so a la cadena audiovisual.
- Pràctica d’exposició i revelat de pel·lícula Súper-8 (negatiu blanc i negre). Possibilitats de manipulació de la pel·licula (ratllar, pintar la pel·lícula…)
- Cinema sense càmera i intervenció sobre la pel.lícula: possibilitats de manipulació (ratllar, pintar la pel·lícula…)
- Pràctica amb càmera de vídeo analògic y captura digital.
- Recusos de muntatge amb Adobe Premier.
- Conferències amb especialistes sobre vídeo d’autor.
- Visita a l’arxiu Xcèntric al CCCB.
- Seguiment personalitzat de les tasques pròpies dels alumnes i la seva preparació realitzant sessions pràctiques per enfocar la realització dels seus projectes.
Metodologia
En el canal de Vimeo de l’IEFC hi pots trobar una mostra dels treballs dels alumnes del curs: Vídeo i Cinema Analògic Experimental.

Vídeo i Cinema Analògic Experimental
MATERIAL NECESSARI: L’escola disposa de material complementari (càmera de vídeo analògic, càmera de Super-8, trípodes, gravadores d’audio, estatius, etc) que queda a disposició dels alumnes durant el curs. També està a disposició de l’alumne el laboratori de revelat analògic durant les hores de lliure accés per tal que els alumnes que ho desitgin puguin revelar la seva pel·lícula b/n de Súper-8.
- Durada: 45 hores (15 sessions de 3 hores)
- Dates: Del 7 de Febrer al 30 de Maig de 2022
- Horari: Dilluns de 16 a 19 h
- Material necessari: càmera DSLR amb funció vídeo.
- L’escola disposa de material complementari (càmera Super 8, trípodes, gravadores d’àudio, estatius, etc) que queda a disposició de l’alumnat durant el curs.
- També està a disposició de l’alumne el laboratori de revelat analògic durant les hores de lliure accés per tal que els alumnes que ho desitgin puguin revelar la seva pel·lícula b/n de Súper-8.
- Preu: 800 € (Estudiants de l’IEFC / Afiliats UPIFC / Associats AFPE: 720 €)
* En cas de no assolir el nombre mínim d’inscripcions, s’anul·la el curs i es retornen els diners.
Requisits d’accés
Alumnes del Graduat en Fotografia de l’IEFC amb l’assignatura Vídeo i Edició Multimèdia aprovada.
Els nous alumnes tenen dues possibles vies d’accés:
Amb coneixements previs, abans de matricular-se, han d’enviar a l’adreça especialitzacio@iefc.cat:
- C.V. complet
- Omplir formulari (cal descarregar el fitxer per editar-lo)
- Breu text de motivació
Sense coneixements previs, realitzant un taller intensiu en el que s’imparteixen els coneixements bàsics de càmera i edició necessaris per garantir el nivell òptim. El taller té una duració de 8 hores i es realitza el 6 de Febrer de 2021 de 10 a 14 i de 16 a 20 h. El seu preu és de 40 €.
Per qualsevol dubte previ, contacteu amb Joan Ribó (coordinador de cursos d’especialització): jribof@iefc.cat.
Compartir