Saltar contingut
IEFC
Subscriure's a la Newsletter

    Català/Español

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube
  • Vimeo
  • In
  • Institut
    • Columna
      • Instal·lacions
      • Equip humà
      • Situació i Contacte
      • Protocol contra l’assetjament
  • Escola
    • Columna
      • Graduat en fotografia
      • Cursos d’especialització
      • Postgraus de Fotografia
      • Cursos Online
    • Columna
      • Cursos d’Iniciació
      • Tallers de cap de setmana
      • Cursos per a Joves
      • Cursos d’Estiu
    • Separador
    • Columna
      • Equip Docent
      • Instal·lacions
      • Promoció de l’alumnat
      • Vivim la fotografia
    • Columna
      • Borsa de treball
      • Campus Virtual
      • Carnet IEFC
      • Fotografies d’alumnes
  • Documentació
    • Columna
      • Arxiu històric fotogràfic
      • Biblioteca
      • Fototeca
      • Col·lecció Miquel Galmes
    • Columna
      • Recerca
      • Divulgació
      • Formació
  • Activitats culturals
    • Columna
      • Exposicions fotogràfiques
      • Jornades de fotografia
      • Promoció cultural
    • columna
      • Activitats per a escoles i entitats
      • Lloguer d’exposicions
      • Cursos a mida
  • Notícies
  • Agenda
  • Campus Virtual
Foto: Marcela ToledoFoto: Marcela Toledo
Foto: Marcela Toledo
Fotografia Cos i Poder
Impartit per:Noelia Pérez
Fotografia Cos i Poder
Impartit per: Noelia Pérez Online

INFORMACIÓ PRÀCTICA

DURADA

24 h (8 sessions de 3 h)

MODALITAT

Online

DATES

18/10/22 al 20/12/22

HORARI

Dimarts, 16 a 19 h

PREU

390 €

DESCOMPTES

Estudiants IEFC | Afiliats UPIFC | Associats AFPE: 351 €

Podríem dir llavors que, com la sexualitat, el gènere no és una propietat dels cossos o alguna cosa originalment existent en els éssers humans, sinó el conjunt d'efectes produïts en els cossos, els comportaments i les relacions socials (…) Teresa de Lauretis

Matrícula

  • Escola
  • >
  • Cursos d'especialització
  • >
  • Fotografia Cos i Poder

  • Descripció
  • Docència
  • Continguts
  • Metodologia
  • Informació pràctica
  • Descripció
  • Dirigit a:

    Fotògrafs/es, llicenciats/des, i estudiants de fotografia, art, història, i ciències socials, així com qualsevol persona interessada en l’evolució de la mirada i el llenguatge fotogràfic en els àmbits del cos i les relacions de poder.

    Objectius:

    Què tenen a veure els conceptes de gènere, raça, capacitisme, especisme o classe social amb la fotografia? Com han influït les teories racistes en el desenvolupament de les tecnologies visuals? De quina manera la nostra mirada i fotografia reprodueixen una perspectiva sexuada del món? Quines possibilitats tenim de crear imaginaris visuals per mitjà de la fotografia des d’una perspectiva interseccional?

    El gènere (i els seus enllaços amb altres fonts d’opressió com la raça, la classe o el capacitisme) serveix en aquest curs com a categoria d’anàlisi de la construcció, la desconstrucció i la reconstrucció de les identitats/devenirs al llarg de la història de la fotografia. Aquesta no s’ha desenvolupat fora de la història, sinó que està en tot moment interrelacionada amb ella, amb els seus esdeveniments i les seves realitats socials i polítiques. Per tant, d’aquí surt la necessitat de contextualitzar les imatges existents, les quals, ens plantegem repensar utilitzant el cos com a punt de referència.

    Analitzarem les categories interdependents de gènere i raça com a sistemes visuals de poder, enfocant la fotografia com una tecnologia social a través de la qual s’ha normalitzat la mirada sexuada, normalitzadora, racializada i capacitista als cossos.

    Revelarem els continus efectes que té el llegat del colonialisme visual, androcentrisme i el ocularcentrisme sobre els processos de formació de subjectivitats a partir de la imatge, emfatitzant al mateix temps la possibilitat de transformar la representació fotogràfica, la memòria del cos, la performativitat i la mirada en eines d’intervenció social i política.

    El curs oferirà també una masterclass d’Heidi Ramirez titulada Com tornar-se un sostre? Tècniques per a habitar la mirada.

     

    Llegir més
  • Docència
  • Continguts
  • Metodologia
  • Informació pràctica

Dirigit a:

Fotògrafs/es, llicenciats/des, i estudiants de fotografia, art, història, i ciències socials, així com qualsevol persona interessada en l’evolució de la mirada i el llenguatge fotogràfic en els àmbits del cos i les relacions de poder.

Objectius:

Què tenen a veure els conceptes de gènere, raça, capacitisme, especisme o classe social amb la fotografia? Com han influït les teories racistes en el desenvolupament de les tecnologies visuals? De quina manera la nostra mirada i fotografia reprodueixen una perspectiva sexuada del món? Quines possibilitats tenim de crear imaginaris visuals per mitjà de la fotografia des d’una perspectiva interseccional?

El gènere (i els seus enllaços amb altres fonts d’opressió com la raça, la classe o el capacitisme) serveix en aquest curs com a categoria d’anàlisi de la construcció, la desconstrucció i la reconstrucció de les identitats/devenirs al llarg de la història de la fotografia. Aquesta no s’ha desenvolupat fora de la història, sinó que està en tot moment interrelacionada amb ella, amb els seus esdeveniments i les seves realitats socials i polítiques. Per tant, d’aquí surt la necessitat de contextualitzar les imatges existents, les quals, ens plantegem repensar utilitzant el cos com a punt de referència.

Analitzarem les categories interdependents de gènere i raça com a sistemes visuals de poder, enfocant la fotografia com una tecnologia social a través de la qual s’ha normalitzat la mirada sexuada, normalitzadora, racializada i capacitista als cossos.

Revelarem els continus efectes que té el llegat del colonialisme visual, androcentrisme i el ocularcentrisme sobre els processos de formació de subjectivitats a partir de la imatge, emfatitzant al mateix temps la possibilitat de transformar la representació fotogràfica, la memòria del cos, la performativitat i la mirada en eines d’intervenció social i política.

El curs oferirà també una masterclass d’Heidi Ramirez titulada Com tornar-se un sostre? Tècniques per a habitar la mirada.

 

Llegir més

Noelia Pérez

Estudia primer cicle de Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona i es llicencia en Història per la mateixa universitat. Desenvolupa el programa de doctorat en Història Contemporània i Gènere en la Universitat de Barcelona. Realitza els seus estudis de fotografia i arts visuals entre l’Escola Massana de Barcelona i l’IEFC, i obté el Màster de Periodisme Visual a l’escola Blankpaper de Madrid.

Treballa en l’equip de la Dra. Cristina Borderías a la Universitat de Barcelona formant part del grup de recerca consolidat de la Generalitat de Catalunya Treball, Institucions i Gènere dins de l’Asociación Española de la Investigación de Historia de las Mujeres. A Reuters & Dowjones s’especialitza en edició de continguts informatius online per a Europa i des de l’any 2007 és fotògrafa, investigadora i documentalista freelance.

Les seves activitats professionals es centren en l’antropologia i etnografia visual, la fotografia documental, la gestió i organització de fons fotogràfics, la docència, la recerca visual així com la producció de la seva obra personal on ha exposat i publicat diversos llibres i articles així com comissariat i participat en diferents exposicions individuals i col·lectives.

Més informació:

http://diariosvisuales.tumblr.com/

http://www.liaperez.com/

https://lacalongina.com/

Professorat col·laborador

Heidi Ramirez

Heidi Ramírez (ella/elle doble), editor de vídeo i estudiant de fotografia resident a Barcelona. La seva obra se centra en l’autoretrat com a mecanisme de representació-reivindicació i també en el sensorial per a habitar altres dinàmiques en la creació audiovisual.És integrant de Newvoicesnewfutures, un col·lectiu de cineastes afro-diaspòrics i membre de Dones Visuals.

Llegir més
  1. El gènere com a categoria d´anàlisi dintre de la fotografia i les representacions visuals. Modernismes, post-modernismes, trans-modernismes, feminismes i estudis decolonials.
  2. Històries de la fotografia i cos: una relectura crítica.
  3. La tecnologia del gènere dintre i fora de la càmera.
  4. Les mirades i els actes fotogràfics. Relacions de poders i tècnica.
  5. El cos construït: auto-retrats, auto-ficcions i identitats.
  6. Intervencions fotogràfiques a l´arxiu.
  7. Cossos normatius : la mascarada de la fotografia i del gènere. Performance i performativitat.
  8. El cos nu i la història de l´art.
  9. Cos, fototeràpia i fotografia terapèutica. Autorepresentació i enfocament autobiogràfic des del cos.
  10. La representació visual de les masculinitats
  11. La teoria de la dona malalta i la seva representació visual.
  12. Metodologies d’anàlisi de la imatge en relació al cos fotogràfic/at.
  13. Conferencia/taller a càrrec de Heidi Ramirez.
Llegir més

Metodologia

A través de blocs temàtics, el curs s´estructura en una part teòrica i una altra pràctica. Durant la primera part de cada sessió presentarem un tema que estructurarem a partir d´una bibliografia, un visionat de diferents treballs i produccions visuals. Per mitjà de la tècnica de les tertúlies dialògiques obrirem un espai a la participació i a la reflexió la base de la qual serà el visionat de diferents imatges fotogràfiques que poden respondre a cada temàtica en concret.

Durant la segona part de la classe s´acompanyarà a l´alumne en les diferents fases del desenvolupament d´un projecte personal d´exploració creativa amb els temes relacionats amb el curs


Bibliografia orientativa

Edwards, Elizabeth (ed.). Anthropology and Photography 1865–1920. London/New York: Yale University Press, 1994.

De Lauretis, Teresa, Technologies of Gender, 1987.

Foucault, Michel, La historia de la sexualidad, siglo XIX, Mexico, 2004.

Foucault, Michel, Tecnologías del yo y otros textos afines, Paidos, Barcelona,  1990.

Hart, Janice. Photographs, Objectes, Histories: On the Materiality of Images. London/New York: Routledge, 2014.

Liss, Andreas, Feminist Art and The Maternal, University of Minnesota Press, Minnesota, 2009.

Deborah Poole, Vision, Race and Modernity: A Visual Economy of the Andean Image World, Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1997.

Pulz, Johh, La fotografía y el cuerpo, Akal, Madrid, 2003.

Squiers, Carol, The Body at Risk: Photography of Disorder, Illness, and Healing, International Center of Photography/Univ. of California Press, NY, 2005.

Willis Deborah & Williams,  Carla, The Black Female Body: A Photographic History, Temple University Press, US, 2002.

Llegir més
    close

    Fotografia Cos i Poder

     
    Informació pràctica

    Modalitat: Online
    Durada: 24 h (8 sessions de 3 h)
    Dates: 18/10/22 al 20/12/22
    Horari: Dimarts, 16 a 19 h
    Preu: 390€
    Descomptes: Estudiants IEFC | Afiliats UPIFC | Associats AFPE: 351€

    En cas de no assolir el nombre mínim d’inscripcions, s’anul·la el curs i es retornen els diners.


    Requisits d’accés

    Abans de matricular-se, els nous alumnes, han d’enviar a l’adreça especialitzacio@iefc.cat el que es detalla a continuació:

    • C.V. complet
    • Breu text de motivació

    Un cop acceptats es pot tramitar la matrícula.

    Per qualsevol dubte previ, contacteu amb Joan Ribó (coordinador de cursos d’especialització): jribof@iefc.cat

    Llegir més

    Matrícula

    Postgrau en fotografia de creació i reflexió

    120 hores + Projecte

    Mesures COVID

    Demana informació

    Vull rebre informació sobre activitats culturals, oferta formativa i altres informacions destacades de l’IEFC
    He llegit i accepto la política de protecció de dades
    Enviant dades... S'han enviat les dades amb èxit. Li respondrem tan aviat com sigui possible. Gràcies per contactar amb nosaltres! No s'ha pogut enviar les dades.

    També pot trucar al telèfon:

    93 494 11 27
    689 889 369
    Ens trobaràs a:

    C/ Comte d’Urgell, 187
    08036 Barcelona
    (Recinte Escola Industrial)
    Metro: Hospital Clínic (Línia 5)
    Tren: Estació de Sants

    Compartir

    • Compartir
    • Tweet
    • Enviar
    • Imprimir
    Instal·lacions
    Equip docent
    Borsa de treball
    Promoció d'alumnes
    Continguts relacionats
    Foto: Diana Martin Lapeña
    Conferències

    Conferència / performance de Veronika Arauzo

    10 de novembre de 2020
    Sessió d
    Escola

    Workshop d’Ona Bros dins el curs de Fotografia Cos i Poder

    10 de desembre de 2018
    Foto: Ana Álvarez Errecalde
    Escola

    Conferència d’Ana Álvarez-Errecalde dins el curs Fotografia, Cos i Poder

    23 de novembre de 2017
    IEFC

    C/ Comte d'Urgell, 187

    08036 Barcelona

    Tel. 93 494 11 27

    Tel. 93 494 11 27

    WhatsApp. 689 889 369

    WhatsApp. 689 889 369

    info@iefc.cat

    Institut

    Instal·lacions

    Equip humà

    Situació i Contacte

    Escola

    Graduat en Fotografia

    Cursos d'Especialització

    Postgraus de Fotografia

    Cursos Online

    Cursos d’Iniciació

    Tallers de cap de setmana

    Cursos per a Joves

    Cursos d'Estiu

    Equip docent

    Instal·lacions

    Promoció de l’alumnat

    Borsa de treball

    Fotografies d'alumnes

    Vivim la fotografia

    Campus Virtual

    Documentació

    Arxiu històric fotogràfic

    Biblioteca

    Fototeca

    Recerca

    Divulgació

    Formació

    Col·lecció Miquel Galmes

    Activitats culturals

    Exposicions fotogràfiques

    Jornades de fotografia

    Promoció cultural

    Activitats per a escoles i entitats

    Lloguer d’exposicions

    Cursos a mida

    2023© Institut d'Estudis Fotogràfics
    de Catalunya.
    Avís legal | Política de cookies

    Utilitzem cookies per personalitzar la teva experiència. Si segueixes navegant estaràs acceptant el seu ús. Més informació.