Dirigit a:
Fotògrafs/es, llicenciats/des, i estudiants de fotografia, art, història, i ciències socials, així com qualsevol persona interessada en l’evolució de la mirada i el llenguatge fotogràfic en els àmbits del cos i les relacions de poder.
Objectius:
Què tenen a veure els conceptes de gènere, raça o classe social amb la fotografia? Com han influït les teories racistes al desenvolupament de les tecnologies visuals? De quina manera la nostra mirada i fotografia reprodueixen una perspectiva sexuada del món? Quines possibilitats tenim de crear imaginaris visuals no colonials ni androcèntrics per mitjà de la fotografia des d’una perspectiva interseccional?
El gènere (i els seus enllaços amb altres fonts d’opressió com la raça, la classe o el capacitisme) serveix en aquest curs com a categoria d’anàlisi de la construcció, la deconstrucció i la reconstrucció de les identitats al llarg de la història de la fotografia. Aquesta no s’ha desenvolupat fora de la història, sinó que està en tot moment interrelacionada amb ella, amb els seus esdeveniments i les seves realitats socials i polítiques. Per tant d’aquí surt la necessitat de contextualitzar les imatges existents, les quals ens plantegem repensar tot utilitzant el cos com a punt de referència.
Analitzem les categories interdependents de gènere i raça com a sistemes visuals de poder, enfocant la fotografia com una tecnologia social a través de la qual s’ha normalitzat la mirada sexuada, normalitzadora, racialitzada i capacitista als cossos.
Revelem els continus efectes que té el llegat del colonialisme visual, androcentrisme i l’ocularcentrisme sobre els processos de formació de subjectivitats a partir de la imatge, emfatitzant al mateix temps la possibilitat de transformar la representació fotogràfica, la memòria del cos i la mirada en eines d’intervenció social i política.
El curs ofereix també un taller a càrrec de la fotògrafa, terapeuta i comunicadora Ainhoa Valle sobre Cos inconscient i imatge en el qual realitza una presentació del seu treball i del seu procés de creació d’imatges a través del cos i de l’inconscient com a font d’inspiració, i en què es realitza una pràctica en la qual es porta la imatge al cos a través de l’activació del cos com a motor de creació.
Noelia Pérez
Estudia primer cicle de Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona i es llicencia en Història per la mateixa universitat. Desenvolupa el programa de doctorat en Història Contemporània i Gènere en la Universitat de Barcelona. Realitza els seus estudis de fotografia i arts visuals entre l’Escola Massana de Barcelona i l’IEFC, i obté el Màster de Periodisme Visual a l’escola Blankpaper de Madrid.
Treballa en l’equip de la Dra. Cristina Borderías a la Universitat de Barcelona formant part del grup de recerca consolidat de la Generalitat de Catalunya Treball, Institucions i Gènere dins de l’Asociación Española de la Investigación de Historia de las Mujeres. A Reuters & Dowjones s’especialitza en edició de continguts informatius online per a Europa i des de l’any 2007 és fotògrafa, investigadora i documentalista freelance.
Les seves activitats professionals es centren en l’antropologia i etnografia visual, la fotografia documental, la gestió i organització de fons fotogràfics, la docència, la recerca visual així com la producció de la seva obra personal on ha exposat i publicat diversos llibres i articles així com comissariat i participat en diferents exposicions individuals i col·lectives.
Professorat col·laborador
Ainhoa Valle
(Astúries, 1981)
Fotògrafa i llicenciada en Comunicació (UPSA), es forma com a terapeuta Gestalt i corporal a Barcelona. Està especialitzada en la facilitació de projectes de fotografia participativa i terapèutica amb diferents col·lectius de persones migrants, menors o amb diversitat funcional.
La seva mirada té un caràcter íntim i introspectiu que se centra en l’humà i investiga el potencial transformador de l’art en els processos de canvi personal i social a través del cos, la imatge i la creació visual. Té un factor experimental que beu de la poesia, la dansa i els universos simbòlics.
El seu treball personal ha estat reconegut i exposat en certàmens com a Descobriments Photoespaña, Encontros dóna Imatge, Festival Panorámic o Formentera Fotogràfica i s’ha exposat en diferents galeries d’Espanya, Berlín o San Francisco.
Actualment viu i treballa a Barcelona, on combina el seu treball fotogràfic personal amb la seva tasca com a docent i com a terapeuta Gestalt i corporal a través de l’art. Col·labora regularment amb institucions, associacions i/o projectes educatius (Ajuntament de Barcelona, L’Observatori, Luis Carbajal, ALES, Museu de Granollers i d’art participatiu (Obra Social de la Caixa, ACIHD, Asociació Superacció…).
- El gènere com a categoria d’anàlisi dintre de la fotografia i les representacions visuals. Modernismes, post-modernismes, trans-modernismes, feminismes i estudis decolonials.
- Històries de la fotografia i cos: una relectura crítica.
- La tecnologia del gènere dintre i fora de la càmera.
- Les mirades i els actes fotogràfics. Relacions de poders i tècnica.
- El cos construït: auto-retrats, auto-ficcions i identitats.
- Intervencions fotogràfiques a l’arxiu.
- Cossos normatius: la mascarada de la fotografia i del gènere. Performance i performativitat.
- El cos nu i la història de l’art.
- Cos, fototeràpia i fotografia terapèutica.
- La representació visual de les masculinitats
- La teoria de la dona malalta i la seva representació visual.
- Metodologies d’anàlisi de la imatge en relació al cos fotogràfic/at.
- Conferencia/taller a càrrec d’Ainhoa Valle.
Metodologia
A través de blocs temàtics, el curs s’estructura en una part teòrica i una altra pràctica.
Durant la primera part de cada sessió presentem un tema que estructurem a partir d’una bibliografia, un visionat de diferents treballs i produccions visuals. Per mitjà de la tècnica de les tertúlies dialògiques obrim un espai a la participació i a la reflexió la base de la qual és el visionat de diferents imatges fotogràfiques que poden respondre a cada temàtica en concret.
Durant la segona part de la classe s’acompanya a l’alumne en les diferents fases del desenvolupament d’un projecte personal d’exploració creativa amb els temes relacionats amb el curs.
Bibliografia orientativa
Edwards, Elizabeth (ed). Anthropology and Photography 1865–1920. London/New York: Yale University Press, 1994.
De Lauretis, Teresa. Technologies of Gender. 1987.
Foucault, Michel. La historia de la sexualidad. Mexico: Siglo XIX, 2004.
Foucault, Michel. Tecnologías del yo y otros textos afines
Hart, Janice. Photographs, Objectes, Histories: On the Materiality of Images. London/New York: Routledge, 2014.
Liss, Andreas. Feminist Art and The Maternal. Minnesota: University of Minnesota Press, 2009.
Poole, Deborah. Vision, Race and Modernity: A Visual Economy of the Andean Image World. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1997.
Pulz, Johh. La fotografía y el cuerpo. Madrid: Akal, 2003.
Squiers, Carol. The Body at Risk: Photography of Disorder, Illness, and Healing. New York: International Center of Photography/University of California Press, 2005.
Willis, Deborah; Williams, Carla. The Black Female Body: A Photographic History. United States: Temple University Press, 2002.

Fotografia Cos i Poder
L’alumne pot triar entre l’opció presencial i l’opció online en streaming.
- Durada: 24 hores (8 sessions de 3 hores)
- Dates: Del 19 d’Octubre al 14 de Desembre de 2021
- Horari: Dimarts de 16 a 19 h
- Preu: 390€ (Preu Estudiants IEFC // Afiliats UPIFC // Associats AFPE: 355€)
* En cas de no assolir el nombre mínim d’inscripcions, s’anul·la el curs i es retornen els diners.
Requisits d’accés
Abans de matricular-se, els nous alumnes, han d’enviar a l’adreça especialitzacio@iefc.cat el que es detalla a continuació:
- C.V. complet
- Breu text de motivació
Un cop acceptats es pot tramitar la matrícula.
Per qualsevol dubte previ, contacteu amb Joan Ribó (coordinador de cursos d’especialització): jribof@iefc.cat
Compartir