Saltar contingut
IEFC
Subscriure's a la Newsletter

    Català/Español

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube
  • Vimeo
  • In
  • Institut
    • Columna
      • Instal·lacions
      • Equip humà
      • Situació i Contacte
  • Escola
    • Columna
      • Graduat en fotografia
      • Cursos d’especialització
      • Postgraus de Fotografia
      • Cursos Online
    • Columna
      • Cursos d’Iniciació
      • Tallers de cap de setmana
      • Cursos per a Joves
      • Cursos d’Estiu
    • Separador
    • Columna
      • Equip Docent
      • Instal·lacions
      • Promoció de l’alumnat
      • Vivim la fotografia
    • Columna
      • Borsa de treball
      • Campus Virtual
      • Carnet IEFC
      • Fotografies d’alumnes
  • Documentació
    • Columna
      • Arxiu històric fotogràfic
      • Biblioteca
      • Fototeca
      • Col·lecció Miquel Galmes
    • Columna
      • Recerca
      • Divulgació
      • Formació
  • Activitats culturals
    • Columna
      • Exposicions fotogràfiques
      • Jornades de fotografia
      • Promoció cultural
    • columna
      • Activitats per a escoles i entitats
      • Lloguer d’exposicions
      • Cursos a mida
  • Notícies
  • Agenda
  • Campus Virtual
Foto: Laura ArandaFoto: Laura Aranda
Foto: Laura Aranda
Lectures sobre fotografia (Fotografia, literatura i filosofia)
Impartit per:Noelia Pérez
Lectures sobre fotografia (Fotografia, literatura i filosofia)
Impartit per: Noelia Pérez Presencial / Online

INFORMACIÓ PRÀCTICA

DURADA

24 h (8 sessions 3 h)

MODALITAT

Presencial i Online

DATES

13/4/23 al 01/06/23

HORARI

Dijous, 17:30 a 20:30 h

PREU

390 €

DESCOMPTES

Estudiants IEFC | Afiliats UPIFC | Associats AFPE: 351 €

Un llibre ha de ser la destral que trenqui el mar gelat que hi ha dins de nosaltres. (Franz Kafka)

Matrícula

  • Escola
  • >
  • Cursos d'especialització
  • >
  • Lectures sobre fotografia (Fotografia, literatura i filosofia)

  • Descripció
  • Docència
  • Continguts
  • Metodologia
  • Fotos d'estudiants
  • Informació pràctica
  • Descripció
  • El curs planteja la lectura i treball a partir d’aprofundir en la lectura de diferents llibres sobre fotografia i pensament, amb l’objectiu de reflexionar sobre i a partir dels mateixos tot endinsant-nos en la filosofia de la fotografia i en les lectures dialògiques.

    Dirigit a

    Aquells/es interessats en aspectes teòrics, socio-històric-culturals de la fotografia, incloent fotògrafs, artistes, filòsofs, historiadors, o qualsevols persona interessada en la reflexió sobre la fotografia.

    Descripció

    Des dels inicis de la fotografia van sorgir escrits i reflexions al seu voltant. Anys després van emergir els primers assajos i estudis crítics, de la mà dels treballs de Walter Benjamin i Gisele Freund, les obres  de André Bazin, Roland Barthes, Pierre Bourdieu, Philippe Dubois, Vilém Flusser, Griselda Pollock, Teresa de Lauretis, Deborah Willis, bell hooks o Rossalind Krauss, entre  altres, van anar conformant un entramat teòric de la fotografia i les seves pràctiques.

    També els mateixos fotògrafs/es van pensar sobre el mitjà i la seva pròpia pràctica: Julia Margaret Cameron, Lewis Hine, Alfred Stieglitz, Otto Steinert, Minor White, Martha Rossler, Carla Williams o Joan Fontcuberta constitueixen alguns exemples. A això se sumen interpretacions formulades per artistes varis com Charles Baudelaire o Jeff Wall, i aportacions que, des de finals de la dècada de 1970, van ser realitzades des de la crítica i les arts visuals.

    La fotografia també va ser objecte per a la literatura: Lewis Caroll, Ítalo Calvino, Julio Cortázar o Michel Tournier, entre molts altres escriptors/es, la van situar al centre o en la perifèria d’algunes de les seves ficcions.

    La fotografia sempre s’ha ofert com un objecte polisèmic i aquest curs parteix d’aquesta condició per a proposar l’encreuament de punts de vista i marques històriques en la producció dels diferents discursos (literaris, filosòfics, artístics, científics, semiòtics, simbòlics…) en un moment particular en què la irrupció de la tecnologia digital suposa una necessària lectura i relectura d’aquells treballs, amb “vells i nous ulls” alhora, posant en diàleg a fotògrafs, teòrics i artistes.

     

    Llegir més
  • Docència
  • Continguts
  • Metodologia
  • Fotos d'estudiants
  • Informació pràctica

El curs planteja la lectura i treball a partir d’aprofundir en la lectura de diferents llibres sobre fotografia i pensament, amb l’objectiu de reflexionar sobre i a partir dels mateixos tot endinsant-nos en la filosofia de la fotografia i en les lectures dialògiques.

Dirigit a

Aquells/es interessats en aspectes teòrics, socio-històric-culturals de la fotografia, incloent fotògrafs, artistes, filòsofs, historiadors, o qualsevols persona interessada en la reflexió sobre la fotografia.

Descripció

Des dels inicis de la fotografia van sorgir escrits i reflexions al seu voltant. Anys després van emergir els primers assajos i estudis crítics, de la mà dels treballs de Walter Benjamin i Gisele Freund, les obres  de André Bazin, Roland Barthes, Pierre Bourdieu, Philippe Dubois, Vilém Flusser, Griselda Pollock, Teresa de Lauretis, Deborah Willis, bell hooks o Rossalind Krauss, entre  altres, van anar conformant un entramat teòric de la fotografia i les seves pràctiques.

També els mateixos fotògrafs/es van pensar sobre el mitjà i la seva pròpia pràctica: Julia Margaret Cameron, Lewis Hine, Alfred Stieglitz, Otto Steinert, Minor White, Martha Rossler, Carla Williams o Joan Fontcuberta constitueixen alguns exemples. A això se sumen interpretacions formulades per artistes varis com Charles Baudelaire o Jeff Wall, i aportacions que, des de finals de la dècada de 1970, van ser realitzades des de la crítica i les arts visuals.

La fotografia també va ser objecte per a la literatura: Lewis Caroll, Ítalo Calvino, Julio Cortázar o Michel Tournier, entre molts altres escriptors/es, la van situar al centre o en la perifèria d’algunes de les seves ficcions.

La fotografia sempre s’ha ofert com un objecte polisèmic i aquest curs parteix d’aquesta condició per a proposar l’encreuament de punts de vista i marques històriques en la producció dels diferents discursos (literaris, filosòfics, artístics, científics, semiòtics, simbòlics…) en un moment particular en què la irrupció de la tecnologia digital suposa una necessària lectura i relectura d’aquells treballs, amb “vells i nous ulls” alhora, posant en diàleg a fotògrafs, teòrics i artistes.

 

Llegir més

Noelia Pérez

Estudia primer cicle de Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona i es llicencia en Història per la mateixa universitat. Desenvolupa el programa de doctorat en Història Contemporània i Gènere en la Universitat de Barcelona. Realitza els seus estudis de fotografia i arts visuals entre l’Escola Massana de Barcelona i l’IEFC, i obté el Màster de Periodisme Visual a l’escola Blankpaper de Madrid.

 

Treballa en l’equip de la Dra. Cristina Borderías a la Universitat de Barcelona formant part del grup de recerca consolidat de la Generalitat de Catalunya Treball, Institucions i Gènere dins de l’Asociación Española de la Investigación de Historia de las Mujeres. A Reuters & Dowjones s’especialitza en edició de continguts informatius online per a Europa i des de l’any 2007 és fotògrafa, investigadora i documentalista freelance.

Les seves activitats professionals es centren en l’antropologia visual, la fotografia documental, la gestió i organització de fons fotogràfics, la docència, la recerca visual així com la producció de la seva obra personal on ha exposat i publicat diversos llibres i articles així com comissariat i participat en diferents exposicions individuals i col·lectives.

Actualment està treballant en diferents peces d’etnografia visual així com realitzant una tasca d´escriptora en relació a diferents procesos d’investigació.

 

Més informació:

www.liaperez.com
https://lacalongina.com/
diariosvisuales.tumblr.com

Llegir més

1) ORÍGENS O GENEALOGIES?

2) IMAGINACIÓ, VISIÓ, APARENCES, JOCS

3) SOBRE PERSPECTIVES I PUNTS DE VISTA

4) LA CAIXA NEGRA I LA IMATGE

5) LLUMS I OMBRES ENTORN A la FOTOGRAFIA

6) OCULARCENTRISMOS, HIPER-UBUICUIDAD, SIMULACRES

7) EL CONTRACTE CIVIL DE LA FOTOGRAFIA

8) ULLS, PRÒTESIS I PANTALLES

9) LA IL·LUSIÓ DOCUMENTAL

10) IMATGE, MÀGIES, PRESÈNCIES

Lectures orientatives

Geoffrey Batchen  (1997), Arder en deseos. La concepción de la fotografia.

 

Clement Chéroux (2014) La fotografía vernácula.

Ann B. Shteir (1999) Cultivating Women, Cultivating Science: Flora’s Daughters and Botany in England, 1760 to 1860.

Keith Moxey (2013), El tiempo de lo visual. La imagen en la historia.

Walter Benjamin (Ed.1983) Libro de los pasajes.

Georges Didi-Huberman (2002), La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg.

Vilém Flusser (1990) Hacia una filosofía de la fotografía.

Julio Cortazar (1959) “Las babas del diablo” (Las armas secretas).

Ryszard Kapuscinski (1982) El Sha o la desmesura del poder.

Chouliaraki, L (2008) The Mediation of Suffering and the Vision of a Cosmopolitan Public.

John Berger (1980) “Fotografías de la agonía” en Modos de ver.

Stephen F. Eisenman (2004) El efecto Abu Ghraib: una historia visual de la violencia.

Edward Weston (1943), Viendo fotográficamente.

Roberta McGrath(1987), “Re-reading Edward Weston: Feminism, Photography and Psychoanalysis”, Ten8, Ner. 27.

Griselda Pollock, Encuentros en el Museo Feminista Virtual.

Ariella Azoulay (2008), The Civil Contract of Photography.

Takuma Nakahira (2018), La ilusión documental.

Hyto Steyerl (2012), Los condenados de la pantalla.

Régis Debray (1994), Vida y muerte de la imagen. Historia de la mirada en Occidente.

Jacques Rancière (2010), El espectador emancipado.

Woolf, Virginia, Las Olas, Lumen-Tusquets.

Juan Eduardo Cirlot, El ojo en la mitología. Su simbolismo, Wunderkammer.

Svetlana Aleksiévich, La guerra no tiene rostro de mujer, Debate.

Sir Arthur Conan Doyle, El caso de la fotografía de espíritus, Wunderkammer.

Llegir més

Metodologia

El taller està dirigit a la creació d’una activitat de reflexió, lectura i visionat d’imatges, alhora que al desenvolupament de coneixements crítics sobre les temàtiques vinculades amb la fotografia com a objecte i acte de cultura.

Les sessions tenen dues parts. Una de crítica, lectura i comentari dels textos proposats, i una altra de pràctica es fan visualitzacions dialògiques.

Partim d’extractes de les lectures facilitades per tal d’arribar des d’aquí als conceptes i als debats tant teòrics com pràctics.

Tots els textos es donen al començament del curs en format PDF per tal de poder programar les lectures del curs. Els textos proposats són en castellà i català, tot i que de cada tema es faciliten als alumnes uns materials complementaris en versió original així com filmografia i recursos extra.

Llegir més
    close

    Lectures sobre fotografia (Fotografia, literatura i filosofia)

     
    Lectures sobre fotografia
    close

    Foto: Josep Sancho

    Informació pràctica

    L’alumne pot triar entre l’opció presencial i l’opció online en streaming.

    Modalitat: Presencial i Online (streaming)
    Durada: 24 h (8 sessions de 3 h)
    Dates: 13/04/23 al 01/06/23
    Horari: Dijous, 17:30 a 20:30 h
    Preu: 390 €
    Descuentos: Estudiants IEFC | Afiliats UPIFC | Associats AFPE: 351 €

    En cas de no assolir el nombre mínim d’inscripcions, s’anul·la el curs i es retornen els diners.


    Requisits d’accés

    Abans de matricular-se, els nous alumnes, han d’enviar a l’adreça especialitzacio@iefc.cat el que es detalla a continuació:

    • C.V. complet
    • Breu text de motivació

    Un cop acceptats es pot tramitar la matrícula.

    Per qualsevol dubte previ, contacteu amb Joan Ribó (coordinador de cursos d’especialització): jribof@iefc.cat

    Llegir més

    Matrícula

    Postgrau en fotografia de creació i reflexió

    120 hores + Projecte

    Mesures COVID

    Demana informació

    Vull rebre informació sobre activitats culturals, oferta formativa i altres informacions destacades de l’IEFC
    He llegit i accepto la política de protecció de dades
    Enviant dades... S'han enviat les dades amb èxit. Li respondrem tan aviat com sigui possible. Gràcies per contactar amb nosaltres! No s'ha pogut enviar les dades.

    També pot trucar al telèfon:

    93 494 11 27
    689 889 369
    Ens trobaràs a:

    C/ Comte d’Urgell, 187
    08036 Barcelona
    (Recinte Escola Industrial)
    Metro: Hospital Clínic (Línia 5)
    Tren: Estació de Sants

    Compartir

    • Compartir
    • Tweet
    • Enviar
    • Imprimir
    Instal·lacions
    Equip docent
    Borsa de treball
    Promoció d'alumnes
    Continguts relacionats
    Palabras, imágenes, hachas y mares helados
    Promoció cultural

    Palabras, imágenes, hachas y mares helados

    IEFC

    C/ Comte d'Urgell, 187

    08036 Barcelona

    Tel. 93 494 11 27

    Tel. 93 494 11 27

    WhatsApp. 689 889 369

    WhatsApp. 689 889 369

    info@iefc.cat

    Institut

    Instal·lacions

    Equip humà

    Situació i Contacte

    Escola

    Graduat en Fotografia

    Cursos d'Especialització

    Postgraus de Fotografia

    Cursos Online

    Cursos d’Iniciació

    Tallers de cap de setmana

    Cursos per a Joves

    Cursos d'Estiu

    Equip docent

    Instal·lacions

    Promoció de l’alumnat

    Borsa de treball

    Fotografies d'alumnes

    Vivim la fotografia

    Campus Virtual

    Documentació

    Arxiu històric fotogràfic

    Biblioteca

    Fototeca

    Recerca

    Divulgació

    Formació

    Col·lecció Miquel Galmes

    Activitats culturals

    Exposicions fotogràfiques

    Jornades de fotografia

    Promoció cultural

    Activitats per a escoles i entitats

    Lloguer d’exposicions

    Cursos a mida

    2023© Institut d'Estudis Fotogràfics
    de Catalunya.
    Avís legal | Política de cookies

    Utilitzem cookies per personalitzar la teva experiència. Si segueixes navegant estaràs acceptant el seu ús. Més informació.