Saltar contingut
IEFC
Subscriure's a la Newsletter

    Català/Español

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube
  • Vimeo
  • In
  • Institut
    • Columna
      • Instal·lacions
      • Equip humà
      • Situació i Contacte
  • Escola
    • Columna
      • Graduat en fotografia
      • Cursos d’especialització
      • Postgraus de Fotografia
      • Cursos Online
    • Columna
      • Cursos d’Iniciació
      • Tallers de cap de setmana
      • Cursos per a Joves
      • Cursos d’Estiu
    • Separador
    • Columna
      • Equip Docent
      • Instal·lacions
      • Promoció de l’alumnat
      • Vivim la fotografia
    • Columna
      • Borsa de treball
      • Campus Virtual
      • Carnet IEFC
      • Fotografies d’alumnes
  • Documentació
    • Columna
      • Arxiu històric fotogràfic
      • Biblioteca
      • Fototeca
      • Col·lecció Miquel Galmes
    • Columna
      • Recerca
      • Divulgació
      • Formació
  • Activitats culturals
    • Columna
      • Exposicions fotogràfiques
      • Jornades de fotografia
      • Promoció cultural
    • columna
      • Activitats per a escoles i entitats
      • Lloguer d’exposicions
      • Cursos a mida
  • Notícies
  • Agenda
  • Campus Virtual
Foto: Noelia PérezFoto: Noelia Pérez
Foto: Noelia Pérez
Lectures sobre fotografia (Fotografia, literatura i filosofia)
Impartit per:Noelia Pérez
Lectures sobre fotografia (Fotografia, literatura i filosofia)
Impartit per: Noelia Pérez Presencial / Online

INFORMACIÓ PRÀCTICA

MODALITAT

Opció presencial

Opció online en streaming

DURADA

24 hores (8 sessions de 3 hores)

DATES

Del 21 d'Abril al 9 de Juny de 2022

HORARI

Dijous de 16 a 19 h

PREU

390 €

DESCOMPTES

Estudiants IEFC / Afiliats UPIFC / Associats AFPE: 355 €

Un llibre ha de ser la destral que trenqui el mar gelat que hi ha dins de nosaltres. (Franz Kafka)

Full Inscripció

  • Escola
  • >
  • Cursos d'especialització
  • >
  • Lectures sobre fotografia (Fotografia, literatura i filosofia)

  • Descripció
  • Docència
  • Continguts
  • Metodologia
  • Fotos d'estudiants
  • Informació pràctica
  • Descripció
  • El curs planteja la lectura i treball a partir d’aprofundir en la lectura de diferents llibres sobre fotografia i pensament, amb l’objectiu de reflexionar sobre i a partir dels mateixos tot endinsant-nos en la filosofia de la fotografia i en les lectures dialògiques.

    Dirigit a

    Aquells/es interessats en aspectes teòrics, socio-històric-culturals de la fotografia, incloent fotògrafs, artistes, filòsofs, historiadors, o qualsevols persona interessada en la reflexió sobre la fotografia.

    Descripció

    Des dels inicis de la fotografia van sorgir escrits i reflexions al seu voltant. Anys després van emergir els primers assajos i estudis crítics, de la mà dels clàssics treballs de Walter Benjamin i Gisele Freund. Posteriorment, les obres d’André Bazin, Roland Barthes, Pierre Bourdieu, Philippe Dubois, Vilém Flusser o Rossalind Krauss, entre d’altres, van anar conformant un entramat teòric de la fotografia i les seves pràctiques.

    També els mateixos fotògrafs van pensar sobre el mitjà i la seva pròpia pràctica: Lewis Hine, Alfred Stieglitz, Otto Steinert, Minor White, Martha Rossler o Joan Fontcuberta constitueixen alguns exemples. A això se sumen interpretacions formulades per artistes diversos com Charles Baudelaire o Jeff Wall, i aportacions que, des de finals de la dècada de 1970, van ser realitzades des de la crítica i les arts visuals.

    La fotografia també va ser objecte per a la literatura: Lewis Caroll, Ítalo Calvino, Julio Cortázar o Michel Tournier, entre molts altres escriptors/es, la van situar al centre o en la perifèria d’algunes de les seves ficcions.

    La fotografia sempre s’ha ofert com un objecte polifacètic i aquest curs parteix d’aquesta condició per a proposar l’encreuament de punts de vista i marques històriques en la producció dels diferents discursos (literaris, filosòfics, artístics, científics, semiòtics, simbòlics…) en un moment particular en què la irrupció de la tecnologia digital suposa una necessària lectura i relectura d’aquells treballs, amb vells i nous ulls alhora, posant en diàleg a fotògrafs, teòrics i artistes.

    Llegir més
  • Docència
  • Continguts
  • Metodologia
  • Fotos d'estudiants
  • Informació pràctica

El curs planteja la lectura i treball a partir d’aprofundir en la lectura de diferents llibres sobre fotografia i pensament, amb l’objectiu de reflexionar sobre i a partir dels mateixos tot endinsant-nos en la filosofia de la fotografia i en les lectures dialògiques.

Dirigit a

Aquells/es interessats en aspectes teòrics, socio-històric-culturals de la fotografia, incloent fotògrafs, artistes, filòsofs, historiadors, o qualsevols persona interessada en la reflexió sobre la fotografia.

Descripció

Des dels inicis de la fotografia van sorgir escrits i reflexions al seu voltant. Anys després van emergir els primers assajos i estudis crítics, de la mà dels clàssics treballs de Walter Benjamin i Gisele Freund. Posteriorment, les obres d’André Bazin, Roland Barthes, Pierre Bourdieu, Philippe Dubois, Vilém Flusser o Rossalind Krauss, entre d’altres, van anar conformant un entramat teòric de la fotografia i les seves pràctiques.

També els mateixos fotògrafs van pensar sobre el mitjà i la seva pròpia pràctica: Lewis Hine, Alfred Stieglitz, Otto Steinert, Minor White, Martha Rossler o Joan Fontcuberta constitueixen alguns exemples. A això se sumen interpretacions formulades per artistes diversos com Charles Baudelaire o Jeff Wall, i aportacions que, des de finals de la dècada de 1970, van ser realitzades des de la crítica i les arts visuals.

La fotografia també va ser objecte per a la literatura: Lewis Caroll, Ítalo Calvino, Julio Cortázar o Michel Tournier, entre molts altres escriptors/es, la van situar al centre o en la perifèria d’algunes de les seves ficcions.

La fotografia sempre s’ha ofert com un objecte polifacètic i aquest curs parteix d’aquesta condició per a proposar l’encreuament de punts de vista i marques històriques en la producció dels diferents discursos (literaris, filosòfics, artístics, científics, semiòtics, simbòlics…) en un moment particular en què la irrupció de la tecnologia digital suposa una necessària lectura i relectura d’aquells treballs, amb vells i nous ulls alhora, posant en diàleg a fotògrafs, teòrics i artistes.

Llegir més

Noelia Pérez

Historiadora, antropòloga i màster en periodisme visual. Les seves activitats professionals se centren en una confluència inter-disciplinar entre l’etnografia visual, la fotografia documental i l’arxiu com a dispositiu de poder/saber. Treballa des de/a partir de el cos com a espai discursiu al voltant de temes com la memòria, la posmemoria i la construcció de la Història/s.

Llegir més

1) Origens o genealogies?
2) Imaginació, visió, aparences, jocs
3) Sobre perspectives i punts de vista
4) La caixa negra i la imatge
5) Llums i ombres entorn a la fotografia
6) Ocularcentrismes, hiper-ubiqüitat, simulacres
7) El contracte civil de la fotografia
8) Ulls, pròtesis i pantalles
9) La il·lusió documental
10) Imatge, màgies, presències

Lectures orientatives

  • Geoffrey Batchen  (1997), Arder en deseos. La concepción de la fotografia.
  • Clement Chéroux (2014) La fotografía vernácula.
  • Ann B. Shteir (1999) Cultivating Women, Cultivating Science: Flora’s Daughters and Botany in England, 1760 to 1860.
  • Keith Moxey (2013), El tiempo de lo visual. La imagen en la historia.
  • Walter Benjamin (Ed.1983) Libro de los pasajes.
  • Georges Didi-Huberman (2002), La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg.
  • Vilém Flusser (1990) Hacia una filosofía de la fotografía.
  • Junichiro Tanizaki (1993)  El elogio de la sombra.
  • Julio Cortazar (1959) Las babas del diablo (Las armas secretas).
  • Ryszard Kapuscinski (1982) El Sha o la desmesura del poder.
  • Chouliaraki, L (2008) The Mediation of Suffering and the Vision of a Cosmopolitan Public.
  • John Berger (1980) Fotografías de la agonía. En: Modos de ver.
  • Stephen F. Eisenman (2004) El efecto Abu Ghraib: una historia visual de la violencia.
  • Edward Weston (1943), Viendo fotográficamente.
  • Roberta McGrath (1987). Re-reading Edward Weston: Feminism, Photography and Psychoanalysis. Ten8, Ner. 27.
  • Griselda Pollock, Encuentros en el Museo Feminista Virtual. 
  • Ariella Azoulay (2008), The Civil Contract of Photography.
  • Takuma Nakahira (2018), La ilusión documental.
  • Jorge Ribalta (2018), Actualidad del archivo. En: El espacio público de la fotografía. Ensayos y entrevistas.
  • Hyto Steyerl (2012), Los condenados de la pantalla. 
  • Régis Debray (1994), Vida y muerte de la imagen. Historia de la mirada en Occidente.
  • Jacques Rancière (2010), El espectador emancipado.
  • Woolf, Virginia, Las olas, Lumen-Tusquets.
Llegir més

Metodologia

El taller està dirigit a la creació d’una activitat de reflexió, lectura i visionat d’imatges, alhora que al desenvolupament de coneixements crítics sobre les temàtiques vinculades amb la fotografia com a objecte i acte de cultura.

Les sessions tenen dues parts. Una de crítica, lectura i comentari dels textos proposats, i una altra de pràctica es fan visualitzacions dialògiques.

Partim d’extractes de les lectures facilitades per tal d’arribar des d’aquí als conceptes i als debats tant teòrics com pràctics.

Tots els textos es donen al començament del curs en format PDF per tal de poder programar les lectures del curs. Els textos proposats són en castellà i català, tot i que de cada tema es faciliten als alumnes uns materials complementaris en versió original així com filmografia i recursos extra.

Llegir més
    close

    Lectures sobre fotografia (Fotografia, literatura i filosofia)

     
    Lectures sobre fotografia
    close

    Foto: Josep Sancho

    Informació pràctica

    L’alumne pot triar entre l’opció presencial i l’opció online en streaming.

    • Durada: 24 hores (8 sessions de 3 hores)
    • Dates: Del 21 d’Abril al 9 de Juny de 2022
    • Horari: Dijous de 16 a 19 h
    • Preu: 390 € (Preu Estudiants IEFC / Afiliats UPIFC / Associats AFPE: 355 €)

    * En cas de no assolir el nombre mínim d’inscripcions, s’anul·la el curs i es retornen els diners.


    Requisits d’accés

    Abans de matricular-se, els nous alumnes, han d’enviar a l’adreça especialitzacio@iefc.cat el que es detalla a continuació:

    • C.V. complet
    • Breu text de motivació

    Un cop acceptats es pot tramitar la matrícula.

    Per qualsevol dubte previ, contacteu amb Joan Ribó (coordinador de cursos d’especialització): jribof@iefc.cat

    Llegir més

    Full Inscripció

    Postgrau en fotografia de creació i reflexió

    120 hores + Projecte

    Mesures COVID

    Demana informació

    Vull rebre informació sobre activitats culturals, oferta formativa i altres informacions destacades de l’IEFC
    He llegit i accepto la política de protecció de dades
    Enviant dades... S'han enviat les dades amb èxit. Li respondrem tan aviat com sigui possible. Gràcies per contactar amb nosaltres! No s'ha pogut enviar les dades.

    També pot trucar al telèfon:

    93 494 11 27
    689 889 369
    Ens trobaràs a:

    C/ Comte d’Urgell, 187
    08036 Barcelona
    (Recinte Escola Industrial)
    Metro: Hospital Clínic (Línia 5)
    Tren: Estació de Sants

    Compartir

    • Compartir
    • Tweet
    • Enviar
    • Imprimir
    Instal·lacions
    Equip docent
    Borsa de treball
    Promoció d'alumnes
    Continguts relacionats
    Palabras, imágenes, hachas y mares helados
    Promoció cultural

    Palabras, imágenes, hachas y mares helados

    IEFC

    C/ Comte d'Urgell, 187

    08036 Barcelona

    Tel. 93 494 11 27

    Tel. 93 494 11 27

    WhatsApp. 689 889 369

    WhatsApp. 689 889 369

    info@iefc.cat

    Institut

    Instal·lacions

    Equip humà

    Situació i Contacte

    Escola

    Graduat en Fotografia

    Cursos d'Especialització

    Postgraus de Fotografia

    Cursos Online

    Cursos d’Iniciació

    Tallers de cap de setmana

    Cursos per a Joves

    Cursos d'Estiu

    Equip docent

    Instal·lacions

    Promoció de l’alumnat

    Borsa de treball

    Fotografies d'alumnes

    Vivim la fotografia

    Campus Virtual

    Documentació

    Arxiu històric fotogràfic

    Biblioteca

    Fototeca

    Recerca

    Divulgació

    Formació

    Col·lecció Miquel Galmes

    Activitats culturals

    Exposicions fotogràfiques

    Jornades de fotografia

    Promoció cultural

    Activitats per a escoles i entitats

    Lloguer d’exposicions

    Cursos a mida

    2022© Institut d'Estudis Fotogràfics
    de Catalunya.
    Avís legal | Política de cookies

    Utilitzem cookies per personalitzar la teva experiència. Si segueixes navegant estaràs acceptant el seu ús. Més informació.