Dirigit a
Fotògrafs/es, llicenciats/es, i estudiants de fotografia, art, història, i ciències socials, o qualsevol persona interessada en les relacions de la imatge documental amb l’antropologia visual i l´etnografia.
Objectius
Antropologia i fotografia formen un inseparable binomi lligat des dels seus orígens a l’expansió colonial/imperialista d’Occident. Tant la fotografia com l’antropologia com a ciència reconeguda van néixer a mitjan segle XIX, sent ja habitual la seva utilització com a eina metodològica de l’alteritat. És a partir de la primera meitat del segle XX quan l’interès de els/es antropòlegs/es va fer emergir els museus etnogràfics, així com departaments especialitzats en el tractament d’imatges i fotografies, que aniran adquirint el seu caràcter antropològic. En el curs ens aproximarem als orígens històrics de totes dues disciplines per a situar un mapa que arriba als nostres dies.
Les classes estan pensades per a dotar-nos d’eines i així entendre la pràctica de la fotografia documental dins de l’antropologia visual, l’etnografia i els estudis culturals, un camp d’estudi que inclou una combinació d’estudis culturals, història de l’art, teoria crítica o filosofia, centrant-se en els aspectes de la cultura que es basen en documents visuals.
El curs té per objectiu aprendre a analitzar la relació entre imatge i cultura, partint que en tota representació visual es produeix una trobada entre “el representat” (la imatge com a objecte), “qui ho representa” (qui produeix la imatge amb el seu bagatge cultural), on i com es representa i l’espectador/a en el seu context. D’aquesta manera, tota producció visual és antropològica, ja que exposa la cultura del productor/a visual, i en el mateix temps descriu visualment la cultura del /a representat/a.
En el curs comprendrem la imatge com un mitjà igualment complex, aprendrem mètodes per a analitzar els diferents productes visuals i així poder crear noves narratives i projectes fotogràfics que puguin oferir una mirada alternativa enfront de les múltiples imatges hegemòniques que ens trobem quotidianament.
El gènere des de la interseccionalitat – i els seus enllaços amb altres fonts d’opressió com la raça, la classe, el capacitisme, l´especisme – serveixen en aquest curs com a categoria d’anàlisi de la construcció, la desconstrucció i la reconstrucció de les identitats fixades per les pràctiques visuals de la fotografia documental.
En el curs ens acostarem a l’antropologia i l’etnografia visual per a entendre què vol dir «fer audiovisuals antropològics» o «fotografia antropològica», com s’aconsegueix que una imatge pugui ser etiquetada d’antropològica, què vol dir generar un coneixement antropològic així com es posarà a la disposició de l’alumnat diferents metodologies de recerca qualitativa per a projectes fotogràfics.
Els treballs sorgits del curs acabaran a una formalització expositiva que s’aniran concretant al llarg del taller.
Noelia Pérez
Estudia primer cicle de Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona i es llicencia en Història per la mateixa universitat. Desenvolupa el programa de doctorat en Història Contemporània i Gènere en la Universitat de Barcelona. Realitza els seus estudis de fotografia i arts visuals entre l’Escola Massana de Barcelona i l’IEFC, i obté el Màster de Periodisme Visual a l’escola Blankpaper de Madrid.
Treballa en l’equip de la Dra. Cristina Borderías a la Universitat de Barcelona formant part del grup de recerca consolidat de la Generalitat de Catalunya Treball, Institucions i Gènere dins de l’Asociación Española de la Investigación de Historia de las Mujeres. A Reuters & Dowjones s’especialitza en edició de continguts informatius online per a Europa i des de l’any 2007 és fotògrafa, investigadora i documentalista freelance.
Les seves activitats professionals es centren en l’antropologia i etnografia visual, la fotografia documental, la gestió i organització de fons fotogràfics, la docència, la recerca visual així com la producció de la seva obra personal on ha exposat i publicat diversos llibres i articles així com comissariat i participat en diferents exposicions individuals i col·lectives.
Actualment està treballant en diferents peces d’etnografia visual així com realitzant una tasca d´escriptora en relació a diferents procesos d´investigació.
Més informació:
https://lacalongina.com/
@srta_imbader
@lacalongina
- La imatge com a objecte d’estudi en les ciències socials. Les dades visuals en la recerca qualitativa. Mètodes de recerca qualitativa en ciències socials.
- Antropologia, etnografia i fotografia: històries i definicions possibles.
- El mètode etnogràfic: treball de camp, observació participant, auto-observació, debat emic / etic, monografia etnogràfica, realisme etnogràfic.
- Qüestions ontològiques entorn de l’antropologia, etnografia i fotografia.
- Mapa crític de fonts, bibliografies, arxius i museus dins i fora de l’estat espanyol.
- La imatge documental en relació al colonialisme visual des del segle XVII fins a l’actualitat: mapes, fotografies, publicitat, arxius, postals, zoològics humans i cinema.
- Mirada voyeur, mirada androcèntrica, pràctiques de “pornomiseria” i la mirada turística com a formes de neo-colonialisme visual.
- Fora de camp visual i les polítiques de la mirada: “observador/a”, “visió”, “representació”, “subjectivitat”, “espectador”, “règim *escòpic”, “*ocularcentrisme”, “mirada”, “repertori visual”, “visualitats” “el·lipsis”, “ruptures narratives”.
- Problematitzant el museu i l’arxiu visual antropològic. La fotografia i l’escriptura documental als arxius institucionalitzats. Poder, arxiu i coneixement.
- L’etnografia com a pràctica de producció d’arxiu.
- Metodologies de recerca qualitativa amb imatges: Del Art Based Research a l’autoetnografia visual. Aproximacions biogràfiques.
- L’ús de la càmera en antropologia o la fotografia com a eina antropològica.
- El relat visual antropològic.
Metodologia
A través de blocs temàtics, el curs s´estructura en una part teòrica i una altra pràctica. Durant la primera part de cada sessió presentarem un tema que estructurarem a partir d´una bibliografia, un visionat de diferents treballs i produccions visuals. Per mitjà de la tècnica de les tertúlies dialògiques obrirem un espai a la participació i a la reflexió la base de la qual serà el visionat de diferents imatges fotogràfiques que poden respondre a cada temàtica en concret. Durant la segona part de la classe s´acompanyarà a l´alumne en les diferents fases del desenvolupament d´un projecte personal d´exploració antropològica-etnogràfica amb els temes relacionats en el curs.
Cada tema va acompanyat d´uns materials que es facilitaran als alumnes, una bibliografia específica i general així com una filmografia i d´altres recursos. Tot i que gran part de la bibliografia està en anglès i francès, els alumnes disposaran d´una bibliografia traduïda al català/castellà així com les fonts originals per si es volen consultar als idiomes originaris.
Bibliografia orientativa
Ardevol, Elisenda. La mirada antropológica o la antropología de la mirada. Tesis Doctoral, Universidad Autònoma de Barcelona, Diciembre. 1994.
Bankus, Mark; Morphy, Howard (Eds.) Rethinking Visual Anthropology, Yale University Press, 1997.
Belting, Hans. La imagen y sus historias. Ensayos, Universidad Iberoamericana, México, 2011.
Brea, Jos. Luis (Ed.), Estudios visuales, Ediciones AKAL, Madrid, 2005.
Collier John Jr. 1975. “Photography and Visual Anthropology”, Principles of Visual Anthropology, Hockings, P. ed. Mouton Publisher, The Hague.
——–. & Collier M. 1986. Visual Anthropology: Photography as a Research Method. Holt, Rinehart & Winston, New York.
Geertz, Clifford, El antropólogo como autor, Ed. Paidós, Barcelona, 1987.
Derrida, Jacques, “Escritura, signo y juego en el discurso de las ciencias humanas”, La escritura y la diferencia, Anthropos, Barcelona, 1978.
Didi-Huberman, Cuando las imágenes tocan lo real, 2010.
El Guindi, Fadwa. Visual Anthropology. Essential method and theory, Altamira Press, California, 2004.
Farocki, Harum, Desconfiar de las imágenes, Buenos Aires, Caja Negra, 2013.
Godoy Vega, Francisco, La exposición como recolonización, Fundación Academia Europea e Iberoamericana de Yuste, 2018.
Grau Rebollo, Jorge. “Antropología, cine y refracción”, Revista Gazeta de Antropología, n. 21.
Gruzinski, Serge. La guerra de las imágenes. De Cristóbal Colon a “BladeRunner” (1492-2019), FCE, Mexico, 1994.
Grimshaw, Anna. The Ethnographer’s Eye: Ways of Seeing in Anthropology, Cambridge University Press, Cambridge, 2001.
Maquet, Jacques, The Aesthetic Experience: An Anthropologist Looks at the Visual Arts, Yale University Press, 1987.
Tuwai Smith, Linda, A descolonizar las metodologías, Txalaparta, 2017.
Mitchell, WJT. Teoria de la imagen. Ensayos sobre representación verbal y visual, Akal, 2009.
Pink, Sara. The future of visual Anthropology, 2010.
Tylor, Lucien; Barbash, Ilisa. Cross Cultural filmmaking, University of California Press, 1997.
Antropologia Visual
Modalitat: Online (streaming)
Durada: 30 h (10 sessions 3 h)
Dates: 07/02/25 al 11/04/25
Horari: Divendres, 16 a 19 h
Preu: 500 €
Descomptes: Estudiants IEFC | Afiliats UPIFC | Associats AFPE: 450 €
En cas de no assolir el nombre mínim d’inscripcions, s’anul·la el curs i es retornen els diners.
Requisits d’accés
Abans de matricular-se, els nous alumnes, han d’enviar a l’adreça especialitzacio@iefc.cat el que es detalla a continuació:
- C.V. complet
- Breu text de motivació
Un cop acceptats es pot tramitar la matrícula.
Per qualsevol dubte previ, contacteu amb Joan Ribó (coordinador de cursos d’especialització): jribof@iefc.cat
Compartir