Dirigit a
Fotoperiodistes i fotògrafs professionals, estudiants de fotografia i aficionats amb voluntat de donar un salt qualitatiu al seu treball fotogràfic.
Objectius
- Donar eines de coneixement perquè els fotògrafs puguin plantejar correctament els seus treballs fotogràfics, desenvolupar-los i editar les seves imatges per construir discursos visuals (fotoperiodístics, documentals o artístics) amb el màxim criteri i rigor, en l’àmbit de la premsa, l’organització d’exposicions, l’autoedició de llibres de fotografia, la construcció de muntatges audiovisuals i galeries d’imatges a Internet.
- Aprendre a concretar correctament una idea de reportatge o projecte fotogràfic, a planificar-la, desenvolupar-la i resoldre-la fins convertir-la en un discurs visual coherent, estètic i amb sentit.
- Aprendre a pensar en l’edició gràfica del nostre projecte fotogràfic des del primer moment.
- Aprendre a seleccionar i organitzar les imatges que ens interessin i veure com, en funció de les fotos que escollim, el discurs visual tindrà un sentit o un altre.
- Conèixer les diferents maneres d’ordenar les fotos per aconseguir que una sèrie d’imatges soltes d’un aspecte de la realitat es converteixi en un discurs visual efectiu i estètic.
Aquest curs facilita els coneixements que permetin encarar decisions com:
- Com definir bé què volem explicar o mostrar
- Com planificar i realitzar el nostre treball fotogràfic
- Quines imatges no poden faltar mai en un discurs visual
- Com evitar que ens falti una foto vital per explicar una història o concepte
- Quines i quantes imatges triar d’entre totes les fotos disparades
- Com organitzar-les i en quin ordre
- Com triar la foto d’obertura
- Com triar la foto de tancament
- Com donar sentit i coherència a tot el discurs fotogràfic
- Quins recursos narratius i estètics podem utilitzar per fer que el nostre discurs sigui més atractiu
- Quines estructures cronològiques narratives podem utilitzar per ordenar-lo
- Com aconseguir que les nostres imatges dialoguin entre si
- Quin tipus d’imatge requereixen els diferents discursos fotogràfics
- Com editar les nostres imatges si volem publicar un reportatge a la premsa, una exposició, un llibre, una galeria d’imatges o un muntatge audiovisual
- Quins referents visuals existeixen (fotògrafs de renom, teòrics de la imatge, capçaleres de premsa, llibres de fotografia, galeries fotogràfiques, trobades i certàmens, webs…)
Descripció del taller
Hi ha molta gent que fa bones fotos, i més ara que tothom duu una càmera a sobre. Però fer un bon reportatge fotogràfic, fotollibre, exposició o audiovisual és quelcom que va més enllà, que no tothom és capaç de fer de manera efectiva. De fet, molts fotògrafs tenen serioses dificultats a l’hora de plantejar correctament el seu projecte fotogràfic, però també quan editen les seves imatges. No se senten capaços de triar i descartar el seu propi treball per estar massa ficats a la foto.
Construir un discurs visual en qualsevol gènere fotogràfic (ja sigui narratiu o estètic), és molt més que fer bones fotos. Primer cal tenir les idees ben clares i saber què volem explicar. Però tan important com prendre imatges i concretar visualment allò que pretenem mostrar és saber quines fotos hem de triar i descartar d’entre totes les imatges disparades, com organitzar-les i ordenar-les i com construir el discurs visual final en funció del lloc on vulguem difondre’l. No és el mateix editar un reportatge fotogràfic per una revista que per un fotollibre, una exposició, un audiovisual o una galeria d’imatges a la nostra web.
És difícil trobar en l’àmbit educatiu línies de formació vinculades amb l’edició d’imatges. Aquest taller pretèn omplir aquest buït perquè ofereix als alumnes els coneixements necessaris per construir de manera efectiva discursos fotogràfics coherents, estètics, amb sentit, que capturin l’atenció dels espectadors, com una forma de comunicar molt millor una història, missatge o projecte artístic.
Maria Rosa Vila
Editora gràfica, fotògrafa, professora de fotoperiodisme, conferenciant, visionadora de portfolis, jurat, comissària d’exposicions i mentora especialitzada en l`àmbit fotogràfic, llicenciada en Ciències de la Informació i Màster d’Edició Gràfica de la UAB. Des de 2007, és la Cap de Fotografia de la revista de geografia i viatges Descobrir (Abacus Media).
Ha estat ambaixadora d’Olympus des de 2014 fins el 2021.
Ha treballat als diaris Catalunya Sud, El Periódico de Catalunya i La Vanguardia, i a Ràdio Barcelona de la Cadena SER. També ha coordinat l’exposició permanent de fotografia del Museu Olímpic de Barcelona i les mostres El país de les emocions. 150 números de la revista Descobrir, al Palau Robert de Barcelona, i La Terra és al cel, al Museu de Sant Boi. A banda, ha format part del col·lectiu de street photography Calle 35 i del grup fotogràfic Caja Azul.
És l’editora gràfica dels fotollibres 1.250 grams de Formentera, d’Òscar Rodbag, i El Mar, Ens la mereixem! i Les libèl·lules no caminen, de Martin Gallego.
Docent del CITM de la UPC i de diversos postgraus de fotografia, ha estat ponent del 8è Congrés de Jurats de la Federació Catalana de Fotografia i de multitud de tallers i festivals fotogràfics com Montphoto, Formentera Fotogràfica, Ibiza Foto Cracks, el Mèdit Foto de Menorca, l’Enfoca de Calafell i el MontsantFoto. També ha estat jurat dels premis LUX del 2009, del FotoNat de la UB, de l’Espai Terra de TV3, de la XXV edició del Concurs de Fotografia Naturalista de l’Associació de Naturalistes de Girona, de la IV Lliga Andalusa de Fotografia, de la Lligueta Fotogràfica de Villena i de la Lliga Vasca de Fotografía, entre d’altres, sempre vetllant perquè tinguin unes bases dignes pels fotògrafs.Al 2011, amb en Tino Soriano i alguns fotògrafs més va fundar el grup de Facebook Stop Cláusulas Abusivas a los Fotógrafos, que al 2023 té prop de 15.000 membres. Actualment, està afiliada amb carnet de premsa al Sindicat de la Imatge UPIFC.
Autora del bloc Enfocant, la seva foto la Via Làctia sobre les Bardenes Reials de Navarra va ser APOD de la NASA el 2013.
– Per on començar? La selecció del tema
– De la idea a la tesi
– La investigació com a pas imprescindible
– Definició d’edició gràfica
– Diferents discursos, diferents mirades
– El discurs visual narratiu
– El discurs visual estètic-emocional
– L’instant decisiu en juxtaposició al ‘in between’
– Història i referents de l’edició gràfica
– L’edició gràfica en l’assaig fotogràfic
– La clàssica fórmula narrativa en el discurs visual
– Planificació del treball fotogràfic: el guió
– Criteris per seleccionar imatges
– Imatges que no poden faltar mai en un discurs visual
– L’organització de les imatges
– La selecció de la foto d’obertura
– Com donar sentit i coherència al discurs fotogràfic: la foto de tancament
– El clímax i les imatges clau
– Estructures cronològiques narratives per ordenar el discurs
– Recursos narratius i estètics per fer que el nostre discurs sigui més atractiu
– El raccord de mirada
– La juxtaposició d’imatges
– El diàleg entre imatges
– L’edició gràfica a la premsa
– L’edició gràfica en exposicions, fotollibres i galeries
– Referents visuals: fotògrafs, teòrics de la imatge, capçaleres de premsa, llibres de fotografia, galeries fotogràfiques, festivals, trobades i certàmens, webs…
Metodologia
Classes teòriques online combinades amb exercicis pràctics d’edició gràfica que l’alumne podrà realitzar a casa seva i que es corregiran durant el curs. Els exercicis es realitzaran amb projectes fotogràfics facilitats per la professora.
L’Art de l’Edició Gràfica
Durada: 24 h (12 sessions online 2 h)
Modalitat: Online, streaming.
Si cal els alumnes podran seguir el curs Online, des d’una aula a l’IEFC.
Dates: 24/10/24 al 05/12/24
Dies i horari: Dimecres i divendres, 19 a 21 h.
Preu: 420 €
Descomptes: Estudiants IEFC | Afiliats UPIFC | Associats AFPE: 378 €
En cas de no assolir el nombre mínim d’inscripcions, s’anul·la el curs i es retornen els diners.
Requisits d’accés
Abans de matricular-se, els nous alumnes, han d’enviar a l’adreça especialitzacio@iefc.cat el que es detalla a continuació:
- C.V. complet
- Breu text de motivació
Un cop acceptats es pot tramitar la matrícula.
Per qualsevol dubte previ, contacteu amb Joan Ribó (coordinador de cursos d’especialització): jribof@iefc.cat
Compartir