Aquest seminari explorarà la profunda ruptura que va produir l’experimentació en el món de l’art amb les avantguardes històriques i el paper que va tenir la fotografia en aquest context. Farem un recorregut des del pictorialisme fins als moviments revolucionaris del segle XX, com ara el futurisme, el dadaisme, i el surrealisme. A través de l’obra de figures clau com Man Ray, El Lissitzki i László Moholy-Nagy, s’examinarà com aquests artistes van utilitzar la fotografia per desafiar les convencions establertes i explorar noves formes d’expressió artística. La influència de la Bauhaus i la Nova Visió en l’evolució de la fotografia també serà un punt focal del seminari, destacant la seva importància en la transformació de la percepció visual. Es farà especial referència en aquest context a la figura de Pere Català i Pic i Josep Renau per entendre com aquests moviments van arribar i transformar la nostra societat en el context de la Guerra Civil.
També s’examinarà la influència del marxisme, la teoria crítica i el constructivisme en la formació de noves perspectives fotogràfiques a Rússia, Alemanya i els Estats Units durant i després de la guerra. Amb figures com Adorno, Benjamin i Rodchenko, es discutirà com les noves societats van generar noves formes de veure el món, transformant la fotografia en un mitjà revolucionari que va capturar i influir en l’esperit de les masses. Aquest seminari proporcionarà una visió completa de com les avantguardes històriques van utilitzar la fotografia per impulsar la innovació i el canvi social en un període de gran agitació i transformació cultural.
Pablo Giori
Pablo Giori és un gestor cultural amb un doctorat en Història Contemporània i màsters en Comunicació i Estudis Culturals. Especialitzat en Conservació de Fotografies i Gestió d’Arxius, va rebre el Premi a la Millor Mitjana General per Llicenciatures en Filologia a Argentina i va poder fer el doctorat gràcies al suport del Ministeri d’Educació d’Espanya. Amb experiència com a especialista en arxius de fotografia a Catalunya i investigador associat a la Smithsonian Institution, actualment dirigeix l’Experimental Photo Festival i Àgora, Escola d’Experimentació. Autor de diversos llibres sobre fotografia, promou un enfocament interdisciplinari en educació i gestió cultural, catalitzant canvis a través de la integració de l’acadèmia i la pràctica cultural.
Més informació:
https://www.pablogiori.com/
https://www.instagram.com/pablo.giori/
https://www.experimentalphotofestival.com/
Articles de lectura recomanada (les farà arribar el professor abans de cada classe)
- Anònim: “Program of the October Photo Section”, 1931.
- Benjamin, Walter: “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica”, 1935.
- Dalí, Salvador: “La fotografia pura creació de l’esperit”, 1927.
- Gabo, Naum: “The Realistic Manifesto”, 1920.
- Kandinsky, Wassily: “Punta, línia, pla”, 1920.
- Marinetti, Filippo; Tato: “Fotografía futurista: Un manifest”, 1930.
- Moholy-Nagy, László: “From Pigment to Light”, 1936.
- Moholy-Nagy, Sibyl: “Experiment in Totality”, 1969.
- Ray, Man: “On Photographic Realism”, 1935.
- Rodchenko, Alexander: “A Caution”, 1928.
Metodologia
L’objectiu és compartir una sèrie de teories, històries i debats en el context de les meves investigacions sobre fotografia experimental. La trobada es realitzarà en dos dies i contindrà tres blocs. En cadascun d’ells, es farà una posada en comú de la història i el context de cada moment històric per passar a una lectura individual i a un debat col·lectiu dels textos originals dels autors. Finalment, farem una reflexió sobre el significat de l’experimentació en cadascun d’aquests moments.
Abans de l’inici del curs, faré arribar tots els textos als alumnes perquè puguin portar les lectures fetes abans de l’inici del mateix.

Avantguardes i experimentació: de Moholy-Nagy a Pere Català i Pic
Durada: 10 h
Data: 08 i 09/11/24
Horari: Divendres, 18 a 21 h i dissabte de 10 a 13 h i de 15 a 19 h.
Preu: 190 €
Descompte: Estudiants IEFC | Afiliats UPIFC | Associats AFPE: 171€
En cas de no assolir el nombre mínim d’inscripcions, s’anul·la el curs i es retornen els diners.
Compartir