Dirigit a:
Fotògrafs/es, llicenciats/des, i estudiants de fotografia, art, història, i ciències socials, així com qualsevol persona interessada en l’evolució de la mirada i el llenguatge fotogràfic en els àmbits del cos i les relacions de poder.
Objectius:
Què tenen a veure els conceptes de gènere, raça, capacitisme, especisme o classe social amb la fotografia? Com han influït les teories racistes en el desenvolupament de les tecnologies visuals? De quina manera la nostra mirada i fotografia reprodueixen una perspectiva sexuada del món? Quines possibilitats tenim de crear imaginaris visuals per mitjà de la fotografia des d’una perspectiva interseccional?
El gènere (i els seus enllaços amb altres fonts d’opressió com la raça, la classe o el capacitisme) a partir de la bastida teòrica de la Teresa de Lauretis serveix en aquest curs com a categoria d’anàlisi de la construcció, la desconstrucció i la reconstrucció de les identitats/devenirs al llarg de la història de la fotografia. Aquesta no s’ha desenvolupat fora de la història, sinó que està en tot moment interrelacionada amb ella, amb els seus esdeveniments i les seves realitats socials i polítiques. Per tant, d’aquí surt la necessitat de contextualitzar les imatges existents, les quals, ens plantegem repensar utilitzant el cos com a punt de referència.
Analitzarem les categories interdependents de gènere i raça com a sistemes visuals de poder, enfocant la fotografia com una tecnologia social a través de la qual s’ha normalitzat la mirada sexuada, normalitzadora, racializada i capacitista als cossos.
Revelarem els continus efectes que té el llegat del colonialisme visual, androcentrisme i el ocularcentrisme sobre els processos de formació de subjectivitats a partir de la imatge, emfatitzant al mateix temps la possibilitat de transformar la representació fotogràfica, la memòria del cos, la performativitat i la mirada en eines d’intervenció social i política.
El curs oferirà també una conferència de Tamara Pastora sobre dones, arxiu, visualitat i ruralitat.
Noelia Pérez Sández
Estudia primer cicle de Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona i es llicencia en Història per la mateixa universitat. Desenvolupa el programa de doctorat en Història Contemporània i Gènere en la Universitat de Barcelona. Realitza els seus estudis de fotografia i arts visuals entre l’Escola Massana de Barcelona i l’IEFC, i obté el Màster de Periodisme Visual a l’escola Blankpaper de Madrid.
Treballa en l’equip de la Dra. Cristina Borderías a la Universitat de Barcelona formant part del grup de recerca consolidat de la Generalitat de Catalunya Treball, Institucions i Gènere dins de l’Asociación Española de la Investigación de Historia de las Mujeres. A Reuters & Dowjones s’especialitza en edició de continguts informatius online per a Europa i des de l’any 2007 és fotògrafa, investigadora i documentalista freelance.
Les seves activitats professionals es centren en l’antropologia i etnografia visual, la fotografia documental, la gestió i organització de fons fotogràfics, la docència, la recerca visual així com la producció de la seva obra personal on ha exposat i publicat diversos llibres i articles així com comissariat i participat en diferents exposicions individuals i col·lectives.
Més informació:
http://diariosvisuales.tumblr.com/
http://www.liaperez.com/
https://lacalongina.com/
- El gènere com a categoria d´anàlisi dintre de la fotografia i les representacions visuals. Modernismes, post-modernismes, trans-modernismes, feminismes i estudis decolonials.
- Històries de la fotografia i cos: una relectura crítica.
- La tecnologia del gènere dintre i fora de la càmera.
- Les mirades i els actes fotogràfics. Relacions de poders i tècnica.
- El cos construït: auto-retrats, auto-ficcions i identitats.
- Intervencions fotogràfiques a l´arxiu.
- Cossos normatius : la mascarada de la fotografia i del gènere. Performance i performativitat.
- El cos nu i la història de l´art.
- Cos, fototeràpia i fotografia terapèutica. Autorepresentació i enfocament autobiogràfic des del cos.
- La representació visual de les masculinitats
- La teoria de la dona malalta i la seva representació visual.
- Metodologies d’anàlisi de la imatge en relació al cos fotogràfic/at.
Metodologia
A través de blocs temàtics, el curs s´estructura en una part teòrica i una altra pràctica. Presentarem un tema que estructurarem a partir d´una bibliografia, un visionat de diferents treballs i produccions visuals. Per mitjà de la tècnica de les tertúlies dialògiques obrirem un espai a la participació i a la reflexió la base de la qual serà el visionat de diferents imatges fotogràfiques que poden respondre a cada temàtica en concret.
Bibliografia orientativa
Edwards, Elizabeth (ed.). Anthropology and Photography 1865–1920. London/New York: Yale University Press, 1994.
De Lauretis, Teresa, Technologies of Gender, 1987.
De Lauretis, Teresa, Alice Doesn’t: Feminism, Semiotics, Cinema, IUP, 1984.
Foucault, Michel, La historia de la sexualidad, siglo XIX, Mexico, 2004.
Foucault, Michel, Tecnologías del yo y otros textos afines, Paidos, Barcelona, 1990.
Hart, Janice. Photographs, Objectes, Histories: On the Materiality of Images. London/New York: Routledge, 2014.
Liss, Andreas, Feminist Art and The Maternal, University of Minnesota Press, Minnesota, 2009.
Deborah Poole, Vision, Race and Modernity: A Visual Economy of the Andean Image World, Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1997.
Pulz, Johh, La fotografía y el cuerpo, Akal, Madrid, 2003.
Squiers, Carol, The Body at Risk: Photography of Disorder, Illness, and Healing, International Center of Photography/Univ. of California Press, NY, 2005.
Willis Deborah & Williams, Carla, The Black Female Body: A Photographic History, Temple University Press, US, 2002.
Teresa de Lauretis: Fotografia Cos i Poder
Modalitat: Seminari presencial
Durada: 14 h
Dates: 17/01/25 al 18/01/25
Horari: Divendres, 16 a 21 h.
Dissabte, 10 a 14 h i de 16 a 20 h.
Preu: 238€
Descomptes: Estudiants IEFC | Afiliats UPIFC | Associats AFPE: 214,2€
En cas de no assolir el nombre mínim d’inscripcions, s’anul·la el curs i es retornen els diners.
Requisits d’accés
Abans de matricular-se, els nous alumnes, han d’enviar a l’adreça especialitzacio@iefc.cat el que es detalla a continuació:
- C.V. complet
- Breu text de motivació
Un cop acceptats es pot tramitar la matrícula.
Per qualsevol dubte previ, contacteu amb Joan Ribó (coordinador de cursos d’especialització): jribof@iefc.cat
Compartir