Aquest és un taller essencialment pràctic en què s’acompanya als alumnes en el procés d’elaboració d’un reportatge documental de forma individual però plantejat en un marc col·lectiu, que culmina en una producció final en format de publicació (impresa o online), exposició o intervenció pública.
El taller ofereix eines teòriques (metodologia del treball, diversitat de llenguatges en fotografia documental, mostra de projectes col·lectius de referència, formats de difusió, etc.), però sempre plantejades com a eines que puguin ser útils en l’elaboració del projecte fotogràfic. Els alumnes van acompanyats en el desenvolupament del seu projecte i se’ls assessora en les possibilitats de la seva sortida professional.
Dirigit a:
Estudiants de fotografia i fotògrafs amb la necessitat de documentar la realitat que ens envolta.
Objectius:
- Desenvolupar la capacitat de construcció d’un discurs i la seva planificació.
- Explorar diversos llenguatges, enfoc i narratives que ofereix la fotografia documental en l’actualitat i els diferents canals per tenir impacte públic.
- Conèixer les alternatives reals per a treballar de forma professional en fotografia documental partint del treball en grup.
Pau Coll
(Badalona, 1983) Estudia fotografia a l’IEFC, especialitzant-se en fotoperiodisme i fotografia documental. Membre fundador de RUIDO Photo. Ha produït diferents treballs fotogràfics a Nicaragua, Guatemala, Mèxic, Cuba, España, El Salvador i Algèria. Responsable del projecte ACV d’intervenció fotogràfica a diferents presons de Catalunya. Autor dels llibres Testimonis de l’oblit, el poble Saharaui a l’exili (RUIDO Photo, 2007) i Kuidado ke muerden (Banizu Nizuke, 2012). També és autor del documental La quinta del Chavolo sobre la vida de 5 interns de la presó de joves de Catalunya. Ha rebut diferents premis fotogràfics com Objetivo Abierto de l’agència EFE (2009), finalista del premi Gabriel García Márquez de periodisme (2013), finalista de la beca Alexia Foundation (2014) i guanyador del Premi de Benestar Social de l’Ajuntament de Barcelona (2014). Beca National Geographic 2019.
Edu Ponces
(Barcelona, 1980) Soci fundador de RUIDO Photo. Va estudiar fotografia i fotoperiodisme a l’IEFC. Ha desenvolupat la major part de la seva vida professional centrat en els temes d’immigració i violència a Amèrica Llatina, on va ser cap de fotografia de la revista d’investigació Elfaro.net. Ha col·laborat amb diversos mitjans com El País, El Mundo, CNN en Español. Ha rebut premis com Millor llibre de fotografia de Llatinoamèrica 2010 atorgat per Picture of the Year international per En el camino. La ruta de los migrantes que no importan (Blume, 2010), el REVELA Premio Internacional (2013), finalista del premi Gabriel García Márquez de periodisme (2013), premi nacional de Periodisme i Drets Humans de El Salvador, Premi Ortega y Gasset de Periodisme 2019.
Els dos són membres de RUIDO Photo. Organització civil sense ànim de lucre fundada l’any 2004 amb seu a la ciutat de Barcelona.
Formada per un grup de fotògrafs, periodistes i dissenyadors, RUIDO produeix projectes documentals de fort contingut social i compromís cultural amb una clara funció de defensa dels Drets Humans i de transformació social. A dia d’avui, aquest grup de professionals és responsable de projectes a més de 15 països de 4 continents. Els reportatges i documentals de RUIDO Photo han estat publicats a desenes de mitjans de comunicació com ara CNN en Español, CNN+, The New York Times, Miami Herald, El País o el Folha de Sao Paulo entre d’altres. Els projectes de l’organització han rebut la col·laboració d’institucions nacionals i internacionals.
Professorat Col·laborador:
José Bautista
Editor multimèdia, dissenyador de so i músic visual. Està especialitzat en la creació de projectes audiovisuals per a fotògrafs del gènere de reportatge com ho són Carl de Keyzer i Gueorgui Pinkhassov (Magnum), Pep Bonet, Yuri Kozirev i Stanley Greene (NOOR), entre d’altres. Ha publicat treballs a The Guardian, Time Magazine, Le Monde, Internazionale, El Mundo, El País,… Entre els premis per les seves produccions, ha obtingut 3 premis World Press Photo Multimedia, un 1er Premi VISA Pour l’Image Multimedia, i un 1er premi LENS Culture Multimedia Award.
Oriana Eliçabe
Membre del col·lectiu ENMEDIO, viu i treballa com a fotògrafa independent a Barcelona. Estudia fotografia a l’Escola d’Art Fotogràfic d’Avellaneda. El 1993 es trasllada a Mèxic on treballa per el diari El Universal. El 1995 comença a treballar per l’Agència France-Presse, que l’envia com a corresponsal a Chiapas a cobrir el conflicte entre 1995-99. El 1999 s’instal·la a Barcelona. El 2000 rep la beca FotoPres’01. Rep la beca d’Arts Visuals de la Generalitat de Catalunya el 2003, el 2010 rep la beca d’Arts Visuals del CoNca. La seva trajectòria deixa clara la seva vocació documentalista. Treballa especialment interressada en els poders establerts i en les alteracions socials causades a partir de l’organització social i de resistència. Ha exposat i publicat el seu treball tant a nivell nacional com internacional.
Roger P. Gironès
(Barcelona, 1980) Llicenciat en Disseny Industrial a l’Escola EINA, posteriorment estudia Disseny Gràfic a l’Escola Massana i un postgrau de Direcció d’Art en l’Escola BAU. Com a soci de RUIDO Photo, és responsable de tota la seva imatge gràfica, disseny expositiu i comunicació pública. També és cofundador, coordinador i dissenyador de 7.7 Revista Digital de Fotografia Documental. Ha rebut el premi Millor Llibre de Fotografia Documental de Llatinoamèrica 2010 atorgat per Picture of the Year International pel llibre En el camino. La ruta de los migrantes que no importan (Blume, 2010) i, al 2012, va obtenir el segon premi en el mateix concurs amb el llibre Al son del punk (Banizu Nisuke, 2012).
Arianna Rinaldo
És directora de la revista de fotografia documental OjodePez, publicada per la Fabrica (Madrid). Des de l’any 2012 és directora artística del festival de fotografia internacional, Cortona On The Move (Itàlia) i l’any 2014 del festival de fotografia documental DOCfield>14. Del 1998 al 2001 va ser directora de l’arxiu de Magnum Photos New York i després a Itàlia editora gràfica de la revista Colors, fins al 2004. Participa regularment en visionats de portfoli en els esdeveniments de fotografia més reconeguts a nivell internacional com Houston Fotofest (EUA); Descobriments/PhotoEspaña; Format Festival, Derby (Regne Unit); Daegu Photo Biennale (Corea); Parisphoto Lensculture Meeting Place (França), entre d´altres. Ha estat convocada com a jurat en diversos premis internacionals com World Press Photo, Premi OjodePez de Valors Humans; Czech Press Photo; FNAC Talent Fotogràfic, i Fotopres, entre d’altres.
Continguts:
- Narratives i llenguatges de la fotografia documental actual.
- Construcció d’un projecte: Objectius, planificació i agenda de treball.
- Metodologia: la divisió del treball i la feina no fotogràfica.
- El seguiment i l’edició.
- Exposició, Internet i Multimèdia. Adaptar el format de sortida a la difusió desitjada.
- Mitjans nous i mitjans vells. Guanyar-se la vida amb fotografia documental.
- Possibilitats del treball en col·lectiu: exemples d’èxit.
- Captació de vídeo i combinació amb imatge fotogràfica .
- Sortida pràctica per exercitar la diversitat de mirades sobre un mateix tema.
- Acte final de presentació pública dels treballs.
Durada: 71 h
55 h de classes teòriques, seguiments, pràctiques exteriors i muntatge
16 h del Taller Multimèdia per a Projectes Documentals
Dates: 18/10/23 al 27/03/24
Cap de setmana gener de 2023, taller Multimèdia per a Projectes Documentals.
Horari: Dimecres, 19 a 22 h.
Preu: 1.400 €
Descomptes: Estudiants IEFC | Afiliats UPIFC | Associats AFPE: 1.260 €
En cas de no assolir el nombre mínim d’inscripcions, s’anul·la el curs i es retornen els diners.
Requisits d’accés
Abans de matricular-se, els nous alumnes, han d’enviar a l’adreça especialitzacio@iefc.cat el que es detalla a continuació:
- C.V. complet
- Portfoli de màxim 20 imatges, si és possible relacionades amb la temàtica del curs. Format JPG de 800 px del costat més llarg.
- Breu text de motivació
Un cop acceptats es pot tramitar la matrícula.
Per qualsevol dubte previ, contacteu amb Joan Ribó (coordinador de cursos d’especialització): jribof@iefc.cat
Títol reconegut per la UVIC:
Compartir